Päiväkodissa kiusaaminen lailla kielletty : Henkilöstön näkemyksiä uudesta lakimerkinnästä ja sen vaikutuksista
Kurunlahti, Helena (2019)
Kurunlahti, Helena
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223628
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen selvittänyt, miten uusi varhaiskasvatuslakiin tullut merkintä päiväkodissa kiusaamiselta suojaamisesta on vaikuttanut päiväkodin arkeen. Sen rinnalla olen selvittänyt, millaisia kiusaamisen ehkäisyn keinoja päiväkodissa käytetään.
Opinnäytetyöni aihe on hyvinkin ajankohtainen, sillä uusi lakimerkintä astui voimaan vuoden 2018 syyskuussa.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt teemahaastattelua. Pidin ryhmähaastattelun Kempeleen kunnan erään päiväkodin kolmelle varhaiskasvattajalle. Haastattelun kautta saadun aineiston litteroin tekstimuotoon, jonka jälkeen analysoin aineiston teemoittelemalla.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osiossa käsittelen tutkimusongelmaani liittyen kiusaamista ilmiönä yleisesti pienten lasten parissa sekä kiusaamisen ehkäisemistä ja siihen puuttumista päiväkodissa. Kerron varhaiskasvatuslain uudistuksen tavoitteista sekä yhteiskunnan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Metodologisessa osiossa kerron tarkemmin opinnäytetyöni toteuttamisesta, aineistonkeruusta sekä analyysistä.
Tutkimustulokset ja analyysi -osion olen jaotellut teoreettisen osuuden mukaisiin teemoihin. Sillä olen pyrkinyt tuomaan selkeyttä tutkimukseeni.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä käy ilmi, että uusi lakimerkintä ei ole suoranaisesti vaikuttanut päiväkodin arkeen. Sen sijaan se on herättänyt paljon keskustelua päiväkodin henkilöstön keskuudessa, muistuttanut kiusaamisen ehkäisyn tärkeydestä sekä herättänyt varhaiskasvattajia hieman miettimään omaa roolia kiusaamisen ehkäisyssä.
Opinnäytetyöni aihe on hyvinkin ajankohtainen, sillä uusi lakimerkintä astui voimaan vuoden 2018 syyskuussa.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt teemahaastattelua. Pidin ryhmähaastattelun Kempeleen kunnan erään päiväkodin kolmelle varhaiskasvattajalle. Haastattelun kautta saadun aineiston litteroin tekstimuotoon, jonka jälkeen analysoin aineiston teemoittelemalla.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osiossa käsittelen tutkimusongelmaani liittyen kiusaamista ilmiönä yleisesti pienten lasten parissa sekä kiusaamisen ehkäisemistä ja siihen puuttumista päiväkodissa. Kerron varhaiskasvatuslain uudistuksen tavoitteista sekä yhteiskunnan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Metodologisessa osiossa kerron tarkemmin opinnäytetyöni toteuttamisesta, aineistonkeruusta sekä analyysistä.
Tutkimustulokset ja analyysi -osion olen jaotellut teoreettisen osuuden mukaisiin teemoihin. Sillä olen pyrkinyt tuomaan selkeyttä tutkimukseeni.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä käy ilmi, että uusi lakimerkintä ei ole suoranaisesti vaikuttanut päiväkodin arkeen. Sen sijaan se on herättänyt paljon keskustelua päiväkodin henkilöstön keskuudessa, muistuttanut kiusaamisen ehkäisyn tärkeydestä sekä herättänyt varhaiskasvattajia hieman miettimään omaa roolia kiusaamisen ehkäisyssä.