Päätöksenteon ilmiöt myymälämarkkinoinnissa : Case: A.Vogel Oy
Welling, Tommi (2019)
Welling, Tommi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223624
Tiivistelmä
Kaupan ala on murroksessa, joka vaatii kauppoja ja tavarantoimittajia miettimään strategisia linjauksia uudestaan. Verkkokaupat kasvavat jatkuvasti ja samaan aikaan pienemmät kivijalkakaupat lopettavat toimintaansa. Kun verkkokaupat saavat markkinaosuutta, päivittäistavarakauppa Suomessa myös kasvaa. Terveystuotteissa tämä tarkoittaa asiakkaiden ostokäyttäytymisen siirtymistä entistä vahvemmin päivittäistavarakauppaan ja verkkokauppaan, jotka vaativat tavarantoimittajalta näiden jakelukanavien ja siellä tapahtuvan markkinoinnin ymmärtämistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää A.Vogel Oy:n myymälämarkkinointia uuden strategian mukaisesti päivittäistavarakauppaan. A.Vogel Oy:n tuotteiden jakelukanava on ollut perinteisesti apteekit ja terveystuotekaupat. Näiden lisäksi myös päivittäistavarakauppa ja siellä tapahtuva markkinointi on tulevaisuudessa entistä suuremmassa roolissa.
Keskeisenä teemana tietoperustassa on ostokäyttäytyminen päivittäistavarakaupassa ja myymälämarkkinoinnin keinot. Tietoperustassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen avulla, miten kuluttaja tekee ostopäätöksiä, mikä kiinnittää huomion kaupassa ja miten kognitiivisia vinoumia ja heuristiikkoja myymälämarkkinoinnissa voidaan hyödyntää.
Kehittämistyö toteutettiin käyttämällä toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Kehittämistyön pohjaksi toteutettiin kilpailijavertailu terveystuotealan myymälämarkkinoinnista päivittäistavarakaupassa ennen toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksen avulla luotiin hyllynpääty-esillepano ja sen myyntisuunnitelma päivittäistavarakauppaan, jota organisaatio voi hyödyntää jatkossa myymälämarkkinoinnissa. Hyllynpääty-esillepanon kehittämisessä hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tietoperustaa myymälämarkkinoinnista ja käyttäytymistaloustieteistä.
Myymälämarkkinointia toteutettaessa on tärkeää tuntea asiakkaan ostokäyttäytyminen ja miten heräteostoksiin vaikutetaan. Myymälämarkkinoinnin erikoispiirteet erottavat sen perinteisestä kuluttajamarkkinoinnista. Tässä kehittämistyössä luotu hyllynpääty-esillepano osoittautui tehokkaaksi organisaation myymälämarkkinoinnille, ja siitä tuli tärkeä osa organisaation myymälämarkkinoinnin strategiaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää A.Vogel Oy:n myymälämarkkinointia uuden strategian mukaisesti päivittäistavarakauppaan. A.Vogel Oy:n tuotteiden jakelukanava on ollut perinteisesti apteekit ja terveystuotekaupat. Näiden lisäksi myös päivittäistavarakauppa ja siellä tapahtuva markkinointi on tulevaisuudessa entistä suuremmassa roolissa.
Keskeisenä teemana tietoperustassa on ostokäyttäytyminen päivittäistavarakaupassa ja myymälämarkkinoinnin keinot. Tietoperustassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen avulla, miten kuluttaja tekee ostopäätöksiä, mikä kiinnittää huomion kaupassa ja miten kognitiivisia vinoumia ja heuristiikkoja myymälämarkkinoinnissa voidaan hyödyntää.
Kehittämistyö toteutettiin käyttämällä toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Kehittämistyön pohjaksi toteutettiin kilpailijavertailu terveystuotealan myymälämarkkinoinnista päivittäistavarakaupassa ennen toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksen avulla luotiin hyllynpääty-esillepano ja sen myyntisuunnitelma päivittäistavarakauppaan, jota organisaatio voi hyödyntää jatkossa myymälämarkkinoinnissa. Hyllynpääty-esillepanon kehittämisessä hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tietoperustaa myymälämarkkinoinnista ja käyttäytymistaloustieteistä.
Myymälämarkkinointia toteutettaessa on tärkeää tuntea asiakkaan ostokäyttäytyminen ja miten heräteostoksiin vaikutetaan. Myymälämarkkinoinnin erikoispiirteet erottavat sen perinteisestä kuluttajamarkkinoinnista. Tässä kehittämistyössä luotu hyllynpääty-esillepano osoittautui tehokkaaksi organisaation myymälämarkkinoinnille, ja siitä tuli tärkeä osa organisaation myymälämarkkinoinnin strategiaa.