Terveyskeskussairaalan ja kotihoidon yhteistyön sekä toimintatapojen tarkastelu potilaan kotiutusprosessissa
Pajunen, Katariina; Suokas, Elina (2018)
Pajunen, Katariina
Suokas, Elina
2018
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja tarkastella kotiuttamiseen liittyviä käytänteitä sekä kehittämistarpeita potilaan kotiutusprosessissa Pirkkalan terveyskeskussairaalan ja kotihoidon hoitajien näkökulmasta. Tehtävänä oli selvittää kotiutumisen käytänteitä, ongelmia sekä kehittämistarpeita. Lisäksi selvitettiin tiedonkulun ja yhteistyön toimivuutta kotiutusprosessissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda selkeyttä ja uusia työkaluja potilaan kotiuttamisprosessiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kahdella puolistrukturoiduilla ryhmähaastattelulla. Haastateltavat olivat terveydenhuollon ammattilaisia Pirkkalan terveyskeskussairaalassa ja kotihoidon yksiköissä. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Toimivista käytänteistä nousee esille kotiutushoitajan rooli, jonka koetaan selkeyttäneen ja rauhoittaneen kotiutusprosessia. Kotiutusprosessissa ilmenneitä ongelmia ovat esimerkiksi muutokset potilaan/asiakkaan lääkehoidossa, sekä ajantasaisten lääkelistojen puuttuminen. Tiedonkulku yksiköiden välillä koetaan toimivaksi, koska merkittäviä tiedonkulun katkoksia ilmennyt. Yhteistyötä tarkasteltaessa nousivat tärkeinä esille moniammatilliset kotiutuspalaverit sekä kotiutushoitajan rooli yhteyshenkilönä. Henkilökunta kokee kotiutusprosessin toimivaksi, kehitystarpeita nousi kuitenkin esille potilaan/asiakkaan tietojen päivittämisessä.
Pirkkalan terveyskeskuksessa ja kotihoidossa oli ennen opinnäytetyön prosessin aloitusta tehty muutoksia potilaan kotiutusprosessissa. Keskeisin muutos oli kotiutushoitajien käyttö, joka koettiin molemmissa yksiköissä toimivaksi ja tärkeäksi. Opinnäytetyön tulosten pohjalta ehdotetaan tarkistuslistojen käyttöä kotiutumisen yhteydessä. Lisäksi ehdotetaan, että lääkehoidon käytänteitä tulisi selkeyttää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kahdella puolistrukturoiduilla ryhmähaastattelulla. Haastateltavat olivat terveydenhuollon ammattilaisia Pirkkalan terveyskeskussairaalassa ja kotihoidon yksiköissä. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Toimivista käytänteistä nousee esille kotiutushoitajan rooli, jonka koetaan selkeyttäneen ja rauhoittaneen kotiutusprosessia. Kotiutusprosessissa ilmenneitä ongelmia ovat esimerkiksi muutokset potilaan/asiakkaan lääkehoidossa, sekä ajantasaisten lääkelistojen puuttuminen. Tiedonkulku yksiköiden välillä koetaan toimivaksi, koska merkittäviä tiedonkulun katkoksia ilmennyt. Yhteistyötä tarkasteltaessa nousivat tärkeinä esille moniammatilliset kotiutuspalaverit sekä kotiutushoitajan rooli yhteyshenkilönä. Henkilökunta kokee kotiutusprosessin toimivaksi, kehitystarpeita nousi kuitenkin esille potilaan/asiakkaan tietojen päivittämisessä.
Pirkkalan terveyskeskuksessa ja kotihoidossa oli ennen opinnäytetyön prosessin aloitusta tehty muutoksia potilaan kotiutusprosessissa. Keskeisin muutos oli kotiutushoitajien käyttö, joka koettiin molemmissa yksiköissä toimivaksi ja tärkeäksi. Opinnäytetyön tulosten pohjalta ehdotetaan tarkistuslistojen käyttöä kotiutumisen yhteydessä. Lisäksi ehdotetaan, että lääkehoidon käytänteitä tulisi selkeyttää.