Terveyden edistäminen suomalaisen kätilökoulutuksen opetussuunnitelmissa
Koski, Karita; Haahti, Oona (2018)
Koski, Karita
Haahti, Oona
2018
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka terveyden edistäminen näkyy suomalaisten kätilökoulutusten opetussuunnitelmissa ja kuinka opinnot vastaavat tulevaisuuden haasteisiin terveysalalla. Opinnäytetyö toteutettiin osana kansainvälistä Health Promotion Programme -hanketta, joka tähtää terveyden edistämisen ammatillisen osaamisen kehittämiseen tulevaisuudessa. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hankkeen suunnitellessa uusia terveyden edistämisen opintokokonaisuuksia.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysia. Aineisto rajattiin koskemaan kolmea kätilötyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa, joista induktiivista sisällönanalyysia soveltaen haettiin niissä esiintyviä terveyden edistämisen teemoja.
Tuloksista käy ilmi, että terveyden edistäminen on huomioitu opetussuunnitelmissa seuraavista näkökulmista: perhehoitotyö, ohjaaminen, seksuaali- ja lisääntymisterveys, teoreettinen viitekehys, yhteistyösuhde ja asiakaslähtöisyys, yksilön toimintakyky ja terveys sekä yhteiskunnalliset tekijät ja suositukset. Tulosten mukaan opetussuunnitelmat vastaavat tulevaisuuden haasteisiin vaihtelevasti. Haasteiden osalta opetussuunnitelmissa on huomioitu monikulttuurisuuden lisääntyminen, sosiaali- ja terveysalan palvelurakenteen tunteminen sekä ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn edistäminen. Hyvinvointi- ja terveyserojen kasvaminen, syrjäytymisen lisääntyminen ja digitalisaatio on huomioitu hyvin vaihtelevasti ja pienissä määrin.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa siitä, miten terveyden edistäminen tällä hetkellä näyttäytyy kätilötyön opetussuunnitelmissa ja millaisia puutteita opetussuunnitelmiin sisältyy tulevaisuuden haasteiden näkökulmasta. Tätä voidaan hyödyntää uusia opintokokonaisuuksia luotaessa.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysia. Aineisto rajattiin koskemaan kolmea kätilötyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa, joista induktiivista sisällönanalyysia soveltaen haettiin niissä esiintyviä terveyden edistämisen teemoja.
Tuloksista käy ilmi, että terveyden edistäminen on huomioitu opetussuunnitelmissa seuraavista näkökulmista: perhehoitotyö, ohjaaminen, seksuaali- ja lisääntymisterveys, teoreettinen viitekehys, yhteistyösuhde ja asiakaslähtöisyys, yksilön toimintakyky ja terveys sekä yhteiskunnalliset tekijät ja suositukset. Tulosten mukaan opetussuunnitelmat vastaavat tulevaisuuden haasteisiin vaihtelevasti. Haasteiden osalta opetussuunnitelmissa on huomioitu monikulttuurisuuden lisääntyminen, sosiaali- ja terveysalan palvelurakenteen tunteminen sekä ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn edistäminen. Hyvinvointi- ja terveyserojen kasvaminen, syrjäytymisen lisääntyminen ja digitalisaatio on huomioitu hyvin vaihtelevasti ja pienissä määrin.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa siitä, miten terveyden edistäminen tällä hetkellä näyttäytyy kätilötyön opetussuunnitelmissa ja millaisia puutteita opetussuunnitelmiin sisältyy tulevaisuuden haasteiden näkökulmasta. Tätä voidaan hyödyntää uusia opintokokonaisuuksia luotaessa.