SomeBody® yhteisöllisen hyvinvoin edistäjänä - nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Kangasniemi, Sari (2019)
Kangasniemi, Sari
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213590
Tiivistelmä
Nuorille oma ryhmä ja siihen kuuluminen on tärkeä asia. Nivelvaihe alakoulusta yläkouluun siirryttäessä tuo mukanaan monenlaisia haasteita. Luokkaryhmän kokoonpano muodostuu ulkoapäin ja, siksi se poikkeaakin monista muista nuorten muodostamista ryhmistä. Luokkakaverit eivät ole itse valittuja, niin kuin ystävyyssuhteissa tai nuorten omissa ryhmissä. Nivelvaiheessa voidaan vaikuttaa ryhmädynamiikkaan. Ryhmäyttämällä luokkia lisätäänkin koulussa yhteisöllisyyden tuntua. Opinnäytetyössä ohjattiin Lavian yhtenäiskoulussa SomeBody® -ryhmää. Samalla tutkittiin sekä kehiteltiin sen soveltuvuutta käytettäväksi ryhmäytymisen tukena alakoulusta yläkouluun siirryttäessä.
SomeBody® on Satakunnan ammattikorkeakoulussa kehitelty toiminnallinen ryhmien ohjausmenetelmä, joka vahvistaa nuoren toimintakykyä arjen sosiaalisissa suhteissa. Sen keskeisenä tavoitteena on eheyttää nuoren minäkuvaa ja tukea itsetuntoa. Tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja vahvistetaan niitä edistävillä harjoituksilla. Menetelmässä hyödynnetään vahvasti kehollisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Koulu on erilaisten ihmisten sosiaalinen yhteisö, siksi sen toiminnan kehittämiseksi onkin luontevaa käyttää toimintatutkimusta.
Tutkimusaineisto kerättiin SomeBody® -mittareilla, ”me” -fiilisjanoilla, havainnoimalla ja opettajilta saaduista palautteista. Tutkimustulosten mukaan SomeBody® -toiminnalla oli myönteistä vaikutusta luokkahenkeen. Tulosten perusteella voitiin todeta, että SomeBody® soveltuu nivelvaiheeseen käytettäväksi ryhmäytymisen tukena.
SomeBody® on Satakunnan ammattikorkeakoulussa kehitelty toiminnallinen ryhmien ohjausmenetelmä, joka vahvistaa nuoren toimintakykyä arjen sosiaalisissa suhteissa. Sen keskeisenä tavoitteena on eheyttää nuoren minäkuvaa ja tukea itsetuntoa. Tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja vahvistetaan niitä edistävillä harjoituksilla. Menetelmässä hyödynnetään vahvasti kehollisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Koulu on erilaisten ihmisten sosiaalinen yhteisö, siksi sen toiminnan kehittämiseksi onkin luontevaa käyttää toimintatutkimusta.
Tutkimusaineisto kerättiin SomeBody® -mittareilla, ”me” -fiilisjanoilla, havainnoimalla ja opettajilta saaduista palautteista. Tutkimustulosten mukaan SomeBody® -toiminnalla oli myönteistä vaikutusta luokkahenkeen. Tulosten perusteella voitiin todeta, että SomeBody® soveltuu nivelvaiheeseen käytettäväksi ryhmäytymisen tukena.