Asiakkaan tiedontarve sädehoitoon tullessa
Saarela, Sanna (2019)
Saarela, Sanna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903203520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903203520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa sädehoitoasiakkaan tiedontarvetta hänen tullessa sädehoitoon, asiakkaiden ja asiakasraadin kuvailemana. Aihe saatiin Vaasan keskussairaalan sädehoitoyksiköltä. Aihe on tärkeä, koska Potilaslain mukaan potilas tarvitsee tietoa hoidosta, hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista. Jokaisella asiakkaalla on oikeus saada riittävästi tietoa hoidostaan. Tuotettavaa tietoa voidaan käyttää asiakasohjauksen kehittämiseen sädehoidon yksikössä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskeiset käsitteet olivat syöpä, sädehoito ja potilasohjaus. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Sädehoitoasiakkaille, joille oli juuri päätetty aloittaa sädehoito, lähettiin kysely. Kysely oli pääosin kvalitatiivinen, mutta yksi kysymys oli kvantitatiivinen. Kyselyyn vastasi 53 sädehoitoasiakasta. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin manuaalisesti laskemalla. Tutkimuksen toisessa osassa toteutettiin ryhmähaastattelu, johon osallistui Vaasan keskussairaalan asiakasraadin neljä jäsentä. Ryhmähaastattelu oli
kvalitatiivinen ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Sädehoitoasiakkaan tiedontarvetta kuvattiin seuraavista näkökulmista: hoidon ominaisuudet, käytännön informaatio, hoidon vaikutukset, hoidon toteutus, haittavaikutukset, arjen sujuminen ja yleinen informaatio. Sädehoitoasiakkaan tiedonlähteitä olivat käyttömäärän mukaan suuruusjärjestyksessä hoitokontaktissa saatu tieto, paperisista esitteistä saatu tieto, läheisiltä saatu tieto, internetistä saatu tieto, muualta saatu tieto ja ammatin kautta saatu tieto. Asiakasraadin näkemyksen mukaan sädehoitoasiakkaan tiedontarve koostui seuraavista: sädehoidon ominaisuudet, käytännön asiat, hoitoon sitoutuminen, haittavaikutukset ja ihon huomioiminen. Asiakasraadin näkemyksen mukaan sädehoitoasiakkaan
tiedonlähteitä olivat verkkosivut, hoitohenkilökunnan antama informaatio ja keskusteluryhmät.
Asiakkaiden kanssa tulisi henkilökohtaisesti käydä läpi käytännön asiat sädehoitoon
tullessa. Tähän kuuluu myös hoitotapahtuman läpikäynti. Jatkotutkimuksena voitaisiin
kartoittaa saavatko asiakkaat riittävästi tietoa sädehoidon aikana sekä millaiset ovat hoitajien valmiudet ohjata sädehoitoasiakkaita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskeiset käsitteet olivat syöpä, sädehoito ja potilasohjaus. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Sädehoitoasiakkaille, joille oli juuri päätetty aloittaa sädehoito, lähettiin kysely. Kysely oli pääosin kvalitatiivinen, mutta yksi kysymys oli kvantitatiivinen. Kyselyyn vastasi 53 sädehoitoasiakasta. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin manuaalisesti laskemalla. Tutkimuksen toisessa osassa toteutettiin ryhmähaastattelu, johon osallistui Vaasan keskussairaalan asiakasraadin neljä jäsentä. Ryhmähaastattelu oli
kvalitatiivinen ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Sädehoitoasiakkaan tiedontarvetta kuvattiin seuraavista näkökulmista: hoidon ominaisuudet, käytännön informaatio, hoidon vaikutukset, hoidon toteutus, haittavaikutukset, arjen sujuminen ja yleinen informaatio. Sädehoitoasiakkaan tiedonlähteitä olivat käyttömäärän mukaan suuruusjärjestyksessä hoitokontaktissa saatu tieto, paperisista esitteistä saatu tieto, läheisiltä saatu tieto, internetistä saatu tieto, muualta saatu tieto ja ammatin kautta saatu tieto. Asiakasraadin näkemyksen mukaan sädehoitoasiakkaan tiedontarve koostui seuraavista: sädehoidon ominaisuudet, käytännön asiat, hoitoon sitoutuminen, haittavaikutukset ja ihon huomioiminen. Asiakasraadin näkemyksen mukaan sädehoitoasiakkaan
tiedonlähteitä olivat verkkosivut, hoitohenkilökunnan antama informaatio ja keskusteluryhmät.
Asiakkaiden kanssa tulisi henkilökohtaisesti käydä läpi käytännön asiat sädehoitoon
tullessa. Tähän kuuluu myös hoitotapahtuman läpikäynti. Jatkotutkimuksena voitaisiin
kartoittaa saavatko asiakkaat riittävästi tietoa sädehoidon aikana sekä millaiset ovat hoitajien valmiudet ohjata sädehoitoasiakkaita.