Kokemuksia Lapset puheeksi -keskustelusta varhaiskasvatuksessa
Behm, Nina; Kauppinen, Jatta (2019)
Behm, Nina
Kauppinen, Jatta
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903203462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903203462
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja huoltajien kokemuksia Lapset puheeksi -keskustelusta varhaiskasvatuksessa. Lapset puheeksi keskustelu on osa Lapset puheeksi -menetelmää, jota toteutetaan monissa eri palveluissa. Lapset puheeksi -keskustelusta ei ole paljoa tutkittua tietoa varhaiskasvatuksen kentältä. Siun soten alueella Lapset puheeksi -keskustelun käyttöönottoa varhaiskasvatuksessa arvioidaan parhaillaan (Joensuun kaupunki 2018).
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluissa varhaiskasvatuksen työntekijöitä oli yhteensä viisi (5) ja huoltajia kuusi (6). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan Lapset puheeksi -keskustelu tukee varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja huoltajien välistä yhteistyötä ja lapsen suotuisaa kehitystä. Päiväkodin resurssien riittävyys pitää Lapset puheeksi -keskusteluja vaihteli ryhmien välillä. Haastatellut työntekijät arvioivat, että Lapset puheeksi -keskustelu toimii varhaiskasvatuksen arjessa, kun se mukautetaan päiväkodin ja ryhmän arkeen. Etenkin Lapset puheeksi -keskustelun toimintasuunnitelmaosiota pidettiin käyttökelpoisena. Kaikki haastateltavat varhaiskasvatuksen työntekijät osallistuisivat Lapset puheeksi -koulutukseen, jos työnantaja sitä heille tarjoaisi. Jatkotutkimusideana Lapset puheeksi -keskustelun pitkäaikaisempia vaikutuksia lapsen suotuisalle kehitykselle sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja perheiden väliselle yhteistyölle varhaiskasvatuksessa voisi selvittää.
The aim of the thesis was to find out early childhood education workers´ and guardians´ experiences about Let´s Talk about Children conversation. The conversation is a part of the Let´s Talk about Children method which is used in many different services. There is not a lot of researched information about the conversation in early childhood education. Its suitability in early childhood education is currently being assessed in the area of Siun sote (The city of Joensuu 2018).
The thesis is a qualitative study and the research material was collected through theme interviews. There were in total five (5) early childhood education workers and six (6) guardians as interviewees. The research material was analyzed by databased content analysis.
According to the results of this thesis, a Let´s Talk about Children conversation supports the child´s favourable development and the collaboration between early childhood education workers and guardians. The sufficiency of resources to keep Let´s Talk about Children conversations at the day care center varied between groups. The interviewed workers estimated that the conversation works in early childhood education when it is adapted to the everyday life of the day care center. All interviewed early childhood education workers would attend the Let´s Talk about Children training if their employer would offer that to them. A further study could clarify long term impacts of Let´s talk about children conversations for a child´s favourable development and the cooperation of early childhood education workers and guardians at early childhood education.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluissa varhaiskasvatuksen työntekijöitä oli yhteensä viisi (5) ja huoltajia kuusi (6). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan Lapset puheeksi -keskustelu tukee varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja huoltajien välistä yhteistyötä ja lapsen suotuisaa kehitystä. Päiväkodin resurssien riittävyys pitää Lapset puheeksi -keskusteluja vaihteli ryhmien välillä. Haastatellut työntekijät arvioivat, että Lapset puheeksi -keskustelu toimii varhaiskasvatuksen arjessa, kun se mukautetaan päiväkodin ja ryhmän arkeen. Etenkin Lapset puheeksi -keskustelun toimintasuunnitelmaosiota pidettiin käyttökelpoisena. Kaikki haastateltavat varhaiskasvatuksen työntekijät osallistuisivat Lapset puheeksi -koulutukseen, jos työnantaja sitä heille tarjoaisi. Jatkotutkimusideana Lapset puheeksi -keskustelun pitkäaikaisempia vaikutuksia lapsen suotuisalle kehitykselle sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja perheiden väliselle yhteistyölle varhaiskasvatuksessa voisi selvittää.
The aim of the thesis was to find out early childhood education workers´ and guardians´ experiences about Let´s Talk about Children conversation. The conversation is a part of the Let´s Talk about Children method which is used in many different services. There is not a lot of researched information about the conversation in early childhood education. Its suitability in early childhood education is currently being assessed in the area of Siun sote (The city of Joensuu 2018).
The thesis is a qualitative study and the research material was collected through theme interviews. There were in total five (5) early childhood education workers and six (6) guardians as interviewees. The research material was analyzed by databased content analysis.
According to the results of this thesis, a Let´s Talk about Children conversation supports the child´s favourable development and the collaboration between early childhood education workers and guardians. The sufficiency of resources to keep Let´s Talk about Children conversations at the day care center varied between groups. The interviewed workers estimated that the conversation works in early childhood education when it is adapted to the everyday life of the day care center. All interviewed early childhood education workers would attend the Let´s Talk about Children training if their employer would offer that to them. A further study could clarify long term impacts of Let´s talk about children conversations for a child´s favourable development and the cooperation of early childhood education workers and guardians at early childhood education.