Kuvitetut laulukortit monikulttuuristen lasten kielen kehityksen tukena
Koskinen, Arla; Pihlajaniemi, Miina-Maria (2019)
Lataukset:
Koskinen, Arla
Pihlajaniemi, Miina-Maria
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193426
Tiivistelmä
Monikulttuurisissa ja pedagogisesti vahvistetuissa varhaiskasvatusyksiköissä käytetään kuvakortteja, joiden tarkoituksena on tukea asioiden ymmärtämistä, itseilmaisua ja lisätä sanavaraston kehittymistä. Dale Griffeen kehittämän Laulukortit kuunteluun -menetelmän tarkoituksena on tukea kielen kehitystä ja uusien laulujen oppimista. Menetelmä on kehitetty koululaisryhmien opetukseen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja Esiopetuksen opetussuunnitelmassa pidetään erityisenä tavoitteena kaksi- ja monikielisten lasten oppimisen tukemista.
Tässä opinnäytetyössä Dale Griffeen laulukortit kuunteluun -menetelmää kehitettiin eteenpäin. Tavoitteena oli aikaansaada parannettu menetelmä uusien laulujen opettamiseen ja kuvitettujen laulukorttien tekemiseen sekä kehittää menetelmä varhaiskasvatukseen sopivaksi. Kehitystyö tehtiin kolmena toteutuskertana yhden Espoossa sijaitsevan monikulttuurisen ja pedagogisesti vahvistetun esiopetusryhmän kanssa. Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on käytetty konstruktiivisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun elementtejä. Opinnäytetyötä on arvioitu SWOT-analyysin, tarkkailevan havainnoinnin, videoinnin, itsearvioinnin ja työyhteisön arviointien kautta. Kaikkea havainnointia on reflektoitu aiheeseen liittyvään tutkimukseen, suomi toisena kielenä -opetukseen, monikulttuurisuuden, sekä kuvien ja musiikin käyttöön varhaiskasvatuksessa liittyvään tietoperustaan. Menetelmien testaaminen toteutettiin esiopetusikäisten lasten parissa. Laulukortit kuunteluun -menetelmä kehittyi toiminnalliseksi ja kaikkia osallistavaksi menetelmäksi. Lopputuloksena syntyi varhaiskasvatukseen sopiva ja sanavarastoa kehittävä menetelmä. Multicultural and pedagogically confirmed early childhood education units utilise picture cards to support understanding, self-expression and the development of vocabulary. The purpose of Dale Griffee Song Cards for Listening method is to support language development and learning new songs. The method has been developed for school groups. The basics of the early childhood education and the curriculum for pre-primary education are considered a specific objective to support the learning of bilingual and multilingual children.
In this study, Dale Griffee’s method of Song Cards for Listening was developed forward. The goal was to create an improved method for teaching new songs and making illustrated song cards and to develop a method for early childhood education. The development work was carried out on three implementation rounds with one multicultural and pedagogically confirmed preschool group in Espoo. This is a functional thesis that utilises elements of constructive research and service design. The thesis has been evaluated through SWOT analysis, observing perception, video recording, self-evaluation and work community assessments. All observation has been reflected in related research, Finnish as a second language teaching, multiculturalism, and the use of pictures and music in early childhood education. The methods were tested with preschool children. The Song Cards for Listening method was developed into a functional and inclusive method. The outcome was a method that is suitable for early childhood education and develops a child’s vocabulary.
Tässä opinnäytetyössä Dale Griffeen laulukortit kuunteluun -menetelmää kehitettiin eteenpäin. Tavoitteena oli aikaansaada parannettu menetelmä uusien laulujen opettamiseen ja kuvitettujen laulukorttien tekemiseen sekä kehittää menetelmä varhaiskasvatukseen sopivaksi. Kehitystyö tehtiin kolmena toteutuskertana yhden Espoossa sijaitsevan monikulttuurisen ja pedagogisesti vahvistetun esiopetusryhmän kanssa. Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on käytetty konstruktiivisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun elementtejä. Opinnäytetyötä on arvioitu SWOT-analyysin, tarkkailevan havainnoinnin, videoinnin, itsearvioinnin ja työyhteisön arviointien kautta. Kaikkea havainnointia on reflektoitu aiheeseen liittyvään tutkimukseen, suomi toisena kielenä -opetukseen, monikulttuurisuuden, sekä kuvien ja musiikin käyttöön varhaiskasvatuksessa liittyvään tietoperustaan. Menetelmien testaaminen toteutettiin esiopetusikäisten lasten parissa. Laulukortit kuunteluun -menetelmä kehittyi toiminnalliseksi ja kaikkia osallistavaksi menetelmäksi. Lopputuloksena syntyi varhaiskasvatukseen sopiva ja sanavarastoa kehittävä menetelmä.
In this study, Dale Griffee’s method of Song Cards for Listening was developed forward. The goal was to create an improved method for teaching new songs and making illustrated song cards and to develop a method for early childhood education. The development work was carried out on three implementation rounds with one multicultural and pedagogically confirmed preschool group in Espoo. This is a functional thesis that utilises elements of constructive research and service design. The thesis has been evaluated through SWOT analysis, observing perception, video recording, self-evaluation and work community assessments. All observation has been reflected in related research, Finnish as a second language teaching, multiculturalism, and the use of pictures and music in early childhood education. The methods were tested with preschool children. The Song Cards for Listening method was developed into a functional and inclusive method. The outcome was a method that is suitable for early childhood education and develops a child’s vocabulary.