Ohjauksen monet merkitykset ammatillisessa opinto-ohjaajankoulutuksessa
Kukkonen, Harri (2018)
Kukkonen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193411
Tiivistelmä
Käsite ohjaus on monimerkityksinen ja tarkoittaa eri koulutus- ja ammattialoilla hyvin eri asioita. Opetus- ja ohjaustyössä sen keskiössä on opiskelijan oman aktiivisuuden, osallisuuden ja toimijuuden tukeminen. Artikkelissa kuvataan, miten ammatillisen opinto-ohjaajankoulutuksen opiskelijat kuvailevat ohjausta ja sen tarkoitusta. Opiskelijoiden kuvausten perusteella oli mahdollista tunnistaa muutoksia käsityksissä ohjauksen sisällöstä, tarkoituksesta ja ohjaajan tarvitsemasta osaamisesta. Käsitys ohjauksesta laajeni arvostavan kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja opiskelijan opintojen tukemisen näkökulmasta koskemaan laajemmin ohjaustyötä ja ohjaajan tehtävää myös erilaisten yhteisöjen ja verkostojen jäsenenä.