Toiminnalliset menetelmät lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi
Paananen, Samu; Manninen, Anniina (2019)
Paananen, Samu
Manninen, Anniina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183356
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Manninen, Anniina & Paananen, Samu. Toiminnalliset menetelmät lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi. Diak, Pieksämäki, kevät 2019, 62 s., 6 liitettä. Diakoniaammattikorkeakoulu, sosionomin koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Lastentarhaopettajan virkakelpoisuus
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työelämälähtöisesti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisina järjestämämme toiminnalliset ohjauskerrat koettiin ja miten ne vaikuttivat lasten ja nuorten olotilaan. Tavoitteena oli saada tutkimustietoa siitä, voidaanko toiminnallisilla menetelmillä tukea mielenterveyttä. Halusimme myös saada kokemusta lasten ja nuorten ohjaamisesta, jonka vuoksi päädyimme toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen mukaisesti yhteistyössä Keski-Suomessa sijaitsevan yksityisen lastensuojelulaitoksen kanssa. Toisena yhteistyötahona toimi Keski-Suomessa sijaitseva kunnallinen päiväkoti. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin kyselylomakkeen avulla hyödyntäen tilasto- ja analyysiohjelma Webropolia. Aineistoa saatiin myös ohjauksien aikana tehtyjen havaintojen perusteella. Teettämistämme kyselyistä nuorille tehty kysely sisälsi kuusi strukturoitua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Lapsille teettämämme kysely sisälsi neljä strukturoitua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan nuorta ja kuusi lasta. Osallistujat täyttivät kyselyn jokaisen ohjauskerran jälkeen, joten vastausprosentti kumpaankin kyselyyn oli 100. Aineiston analysointia varten valitsimme kaksi kysymystä, jotka vastasivat opinnäytetyön tavoitteisiin. Kysymysten avulla selvitettiin, miten ohjauskerrat koettiin ja kuinka ne vaikuttivat osallistujien olotilaan. Lisäksi analysoimme kyselylomakkeen muita vastauksia jokaisesta ohjauskerrasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna Microsoft Excel – ohjelmaa.
Tehtyjen kyselyiden ja havainnoinnin perusteella voidaan päätellä, että käyttämämme menetelmät tukevat mielenterveyttä. Menetelmät koettiin pääosin melko tai erittäin mielekkäiksi. Tutkimus osoittaa myös, että pihalla pelatut pihapelit olivat kaikista mielekkäintä lasten ja nuorten mielestä. Tämän opinnäytetyön pohjalta yhteistyötahot voivat hyödyntää menetelmiä osana lasten ja nuorten arkea.
Asiasanat: lastensuojelu, mielenterveys, osallisuus, sijaishuolto, toiminnalliset menetelmät, varhaiskasvatus
Manninen, Anniina & Paananen, Samu. Toiminnalliset menetelmät lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi. Diak, Pieksämäki, kevät 2019, 62 s., 6 liitettä. Diakoniaammattikorkeakoulu, sosionomin koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Lastentarhaopettajan virkakelpoisuus
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työelämälähtöisesti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisina järjestämämme toiminnalliset ohjauskerrat koettiin ja miten ne vaikuttivat lasten ja nuorten olotilaan. Tavoitteena oli saada tutkimustietoa siitä, voidaanko toiminnallisilla menetelmillä tukea mielenterveyttä. Halusimme myös saada kokemusta lasten ja nuorten ohjaamisesta, jonka vuoksi päädyimme toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen mukaisesti yhteistyössä Keski-Suomessa sijaitsevan yksityisen lastensuojelulaitoksen kanssa. Toisena yhteistyötahona toimi Keski-Suomessa sijaitseva kunnallinen päiväkoti. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin kyselylomakkeen avulla hyödyntäen tilasto- ja analyysiohjelma Webropolia. Aineistoa saatiin myös ohjauksien aikana tehtyjen havaintojen perusteella. Teettämistämme kyselyistä nuorille tehty kysely sisälsi kuusi strukturoitua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Lapsille teettämämme kysely sisälsi neljä strukturoitua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan nuorta ja kuusi lasta. Osallistujat täyttivät kyselyn jokaisen ohjauskerran jälkeen, joten vastausprosentti kumpaankin kyselyyn oli 100. Aineiston analysointia varten valitsimme kaksi kysymystä, jotka vastasivat opinnäytetyön tavoitteisiin. Kysymysten avulla selvitettiin, miten ohjauskerrat koettiin ja kuinka ne vaikuttivat osallistujien olotilaan. Lisäksi analysoimme kyselylomakkeen muita vastauksia jokaisesta ohjauskerrasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna Microsoft Excel – ohjelmaa.
Tehtyjen kyselyiden ja havainnoinnin perusteella voidaan päätellä, että käyttämämme menetelmät tukevat mielenterveyttä. Menetelmät koettiin pääosin melko tai erittäin mielekkäiksi. Tutkimus osoittaa myös, että pihalla pelatut pihapelit olivat kaikista mielekkäintä lasten ja nuorten mielestä. Tämän opinnäytetyön pohjalta yhteistyötahot voivat hyödyntää menetelmiä osana lasten ja nuorten arkea.
Asiasanat: lastensuojelu, mielenterveys, osallisuus, sijaishuolto, toiminnalliset menetelmät, varhaiskasvatus