Neuropsykiatrisen vanhemman arjen haasteiden kartoitus
Korhonen, Sara-Sofia (2019)
Korhonen, Sara-Sofia
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183280
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämistyönä toteutettu toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäy-tetyöni toimeksiantaja oli Lehmuskolo Oy. Työni tarkoitus oli lisätä henkilökunnan ja asiakkaan yhteisymmärrystä sekä asiakkaan itseymmärrystä kartoituslomakkeen avulla. Työ on tehty yhteistyössä Lehmuskolon haikaranpesä yksikön johtajan sekä asiakkaiden kanssa. Yksikössä havaittiin käytännöllinen tarve tähän, koska neuropsykiatrisien haasteiden omaavia vanhempia on paljon ja heidän auttamisensa jää usein liian pintapuoliseksi.
Teoriaosuudessa käyn läpi vanhemmuutta vanhemmuuden roolikarttaa apuna käyttäen, yleisimpiä neuropsykiatrisia diagnooseja sekä kerron ARTO-apuvälineestä, jota apuna käyttäen muodostin kartoituslomakkeen vanhemmuuteen sopivaksi. Lomakkeen tehtyäni testasin sitä kolmeen otteeseen eri asiakkaille ja muokkasin sitä tehtyjen havaintojen perusteella.
Menetelmänä kehittämistyössä käytin aivoriihityöskentelyä dialogisessa vuorovaiku-tuksessa sekä asiakkaiden että yksikön johtajan kanssa. Yhdessä ideoituamme saimme lomakkeesta tuotoksen, johon sekä toimeksiantaja että minä olimme tyytyväisiä.
Etenin opinnäytetyössäni K. Salosen konstruktiivista mallia mukaillen. Selitin työssäni, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu sekä teoriassa että käytännössä.
Opinnäytetyön tuloksena sain kartoituslomakkeen, jolla pystytään kartoittamaan van-hemman arjessa esiintyviä haasteita yksityiskohtaisesti. Käytännössä se koettiin yk-sinkertaiseksi sekä helpottavaksi työvälineeksi arkeen. Tämä auttoi ennen kaikkea henkilökunnan työskentelyn aloittamista näiden vanhempien kanssa. Myös asiakkaalle toi helpotusta se, ettei tee asioita välttämättä tahallisesti, vaan näille asioille on neurologinen syy. Lomake helpotti myös sekä asiakasta että henkilökuntaa siinä, missä asioissa eniten tarvitaan tukea. Lomakkeen avulla on helpompi lähteä pilkkomaan asioita ja sen jälkeen pieni askel kerrallaan keksimään ratkaisuja haasteisiin. This is a practice-based thesis. The employer of this thesis was Lehmuskolo Oy. The purpose of this work was to increase the mutual understanding between a client and personnel and to increase the self-understanding of the client with the use of an as-sessment form. The work has been done in collaboration with the head of Lehmuskolo Haikaranpesä department and its clients. The department experienced a practical need for this, because there are many parents with neuropsychiatric challenges and the help for them is often left too superficial.
The theory in this thesis is focused on discussing parenthood with the help of the Rolematrix of Parenthood, some of the most prevalent neuropsychiatric diagnoses, and describing the ARTO device, which I used to make the assessment form fitting for parenthood. After creating the form, it was tested on clients on three occasions and then modified based on the observations from the testings.
The method of the development work was brainstorming in dialogic communication with clients and the head of the department. The brainstorming resulted in a form that both I and the employer were satisfied with.
I used K. Salonen’s constructive model to proceed with the thesis. I explained every phase of the work on both theoretical and practical levels.
The result of the thesis is an assessment form that can be used to assess a parent’s everyday challenges in detail. In practice, the form was found to be a simple and useful device for everyday life. This was helpful especially for the personnel in starting to work together with the parents. In addition, the clients found relief in knowing that they might not act deliberately and that there is a neurological reason behind their behaviour. The form also showed the clients and the personnel the matters with the highest need for assistance. The form is an easy way to observe and break down matters, making it possible to resolve challenges step by step.
Teoriaosuudessa käyn läpi vanhemmuutta vanhemmuuden roolikarttaa apuna käyttäen, yleisimpiä neuropsykiatrisia diagnooseja sekä kerron ARTO-apuvälineestä, jota apuna käyttäen muodostin kartoituslomakkeen vanhemmuuteen sopivaksi. Lomakkeen tehtyäni testasin sitä kolmeen otteeseen eri asiakkaille ja muokkasin sitä tehtyjen havaintojen perusteella.
Menetelmänä kehittämistyössä käytin aivoriihityöskentelyä dialogisessa vuorovaiku-tuksessa sekä asiakkaiden että yksikön johtajan kanssa. Yhdessä ideoituamme saimme lomakkeesta tuotoksen, johon sekä toimeksiantaja että minä olimme tyytyväisiä.
Etenin opinnäytetyössäni K. Salosen konstruktiivista mallia mukaillen. Selitin työssäni, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu sekä teoriassa että käytännössä.
Opinnäytetyön tuloksena sain kartoituslomakkeen, jolla pystytään kartoittamaan van-hemman arjessa esiintyviä haasteita yksityiskohtaisesti. Käytännössä se koettiin yk-sinkertaiseksi sekä helpottavaksi työvälineeksi arkeen. Tämä auttoi ennen kaikkea henkilökunnan työskentelyn aloittamista näiden vanhempien kanssa. Myös asiakkaalle toi helpotusta se, ettei tee asioita välttämättä tahallisesti, vaan näille asioille on neurologinen syy. Lomake helpotti myös sekä asiakasta että henkilökuntaa siinä, missä asioissa eniten tarvitaan tukea. Lomakkeen avulla on helpompi lähteä pilkkomaan asioita ja sen jälkeen pieni askel kerrallaan keksimään ratkaisuja haasteisiin.
The theory in this thesis is focused on discussing parenthood with the help of the Rolematrix of Parenthood, some of the most prevalent neuropsychiatric diagnoses, and describing the ARTO device, which I used to make the assessment form fitting for parenthood. After creating the form, it was tested on clients on three occasions and then modified based on the observations from the testings.
The method of the development work was brainstorming in dialogic communication with clients and the head of the department. The brainstorming resulted in a form that both I and the employer were satisfied with.
I used K. Salonen’s constructive model to proceed with the thesis. I explained every phase of the work on both theoretical and practical levels.
The result of the thesis is an assessment form that can be used to assess a parent’s everyday challenges in detail. In practice, the form was found to be a simple and useful device for everyday life. This was helpful especially for the personnel in starting to work together with the parents. In addition, the clients found relief in knowing that they might not act deliberately and that there is a neurological reason behind their behaviour. The form also showed the clients and the personnel the matters with the highest need for assistance. The form is an easy way to observe and break down matters, making it possible to resolve challenges step by step.