Lasten puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa: Puheen ja kielen kehityksen seurantakaavakkeet ja harjoitukset Päiväkoti Vilinä Oy:lle
Arvaja, Eeva; Sipola, Katja (2019)
Arvaja, Eeva
Sipola, Katja
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183277
Tiivistelmä
Päiväkoti Vilinä Oy:n lapsen Aarrekirja perustuu valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelmaan (2018). Lapsen Aarrekirjan puheen ja kielen kehityksen osio tarvitsi päivitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella lapsen puheen ja kielen kehityksen seurantakaavakkeet lapsen Aarrekirjaan päiväkodin eri ikäryhmille (0-3v, 3-5v, 5-6v). Kokosimme myös yhteen puheen ja kielen kehitystä tukevat harjoitukset Sakun Sana-Ralli kansioon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että työn tuotos toimii varhaiskasvattajien apuvälineenä päiväkodin arjessa ja mahdollistaa työn suunnittelun ja kehittämisen. Seurantakaavakkeet yhtenäistävät päiväkodin eri yksiköiden toimintaa ja mahdollistavat lapsen puheen ja kielen kehityksen seurannan lapsen kasvaessa.
Käytimme tuotteistamista toiminnallisen opinnäytetyön työmenetelmänä. Opinnäytetyön eri vaiheet kuvattiin tuotteistamisprosessin avulla. Tuotteistamisprosessin tuotoksena syntyi lapsen puheen ja kielen kehityksen seurantakaavakkeet sekä Sakun Sana-Ralli kansio. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen puheen ja kielen kehityksen vaiheita sekä kehityksessä ilmeneviä poikkeavuuksia. Lisäksi työssä paneuduttiin varhaiskasvatuksen merkitykseen puheen ja kielen kehityksen tukemisessa sekä varhaiskasvattajien tekemien havaintojen tärkeyteen ja pedagogisen dokumentoinnin merkittävyyteen.
Lapsen puheen ja kielen kehityksen seuranta varhaiskasvatuksessa mahdollistaa varhaisen tuen antamisen lapselle havainnoinnin ja pedagogisen dokumentoinnin avulla. Luomamme lapsen puheen ja kielen kehityksen seurantakaavakkeet sekä Sakun Sana-Ralli harjoitukset ovat selkeä kokonaisuus, joka on helppo ottaa käyttöön päiväkodin arkeen.
Käytimme tuotteistamista toiminnallisen opinnäytetyön työmenetelmänä. Opinnäytetyön eri vaiheet kuvattiin tuotteistamisprosessin avulla. Tuotteistamisprosessin tuotoksena syntyi lapsen puheen ja kielen kehityksen seurantakaavakkeet sekä Sakun Sana-Ralli kansio. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen puheen ja kielen kehityksen vaiheita sekä kehityksessä ilmeneviä poikkeavuuksia. Lisäksi työssä paneuduttiin varhaiskasvatuksen merkitykseen puheen ja kielen kehityksen tukemisessa sekä varhaiskasvattajien tekemien havaintojen tärkeyteen ja pedagogisen dokumentoinnin merkittävyyteen.
Lapsen puheen ja kielen kehityksen seuranta varhaiskasvatuksessa mahdollistaa varhaisen tuen antamisen lapselle havainnoinnin ja pedagogisen dokumentoinnin avulla. Luomamme lapsen puheen ja kielen kehityksen seurantakaavakkeet sekä Sakun Sana-Ralli harjoitukset ovat selkeä kokonaisuus, joka on helppo ottaa käyttöön päiväkodin arkeen.