Sairaanhoitajaopiskelijoiden stressitekijät opintojen aikana — kirjallisuuskatsaus
Hälvä, Saara (2019)
Hälvä, Saara
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden stressitekijöitä. Tavoitteena oli, että tuloksia voidaan hyödyntää opiskeluterveydenhuollossa, hoitotyön koulutusohjelmissa ja yhdistyksissä, joiden tarkoituksena on tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä. Yhteistyökumppanina toimi Nyyti ry, joka on opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävä valtakunnallinen yhdistys. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku tehtiin Pubmed, Sciencedirect, Ebsco, Proquest tietokannoissa ja manuaalisella tiedonhaulla. Valitut tutkimusartikkelit analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kokemus stressistä on melko yleistä korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Stressi sopivissa määrin voi toimia eteenpäin vievänä voimana, mutta pitkittyessään ja voimakkaana siitä seuraa terveydellisiä ongelmia. Korkeakouluopiskelijoiden stressi liittyy aikaisempien tutkimusten mukaan muun muassa opetukseen, ohjaukseen ja akateemisiin vaatimuksiin. Tutkimuksissa ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijoilla on osittain samanlaisia stressitekijöitä kuin muilla korkeakouluopiskelijoilla. Kirjallisuuskatsauksen tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden stressitekijöitä olivat harjoitteluihin ja teoriaopintoihin liittyvät tekijät, sosiaaliset tekijät ja henkilökohtaiset tekijät. Jatkossa olisi tarpeen tutkia laajemmin suomalaisen sairaanhoitajatutkinnon suorittavien opiskelijoiden stressitekijöitä, miten hoitotyön opintojen aikaista stressiä voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää, sekä minkälaisia stressinhallintakeinoja sairaanhoitajaopiskelijat käyttävät. The purpose of this bachelor’s thesis was to describe nursing students’ stress factors. The aim was that the obtained results can be used in student health care, degree programmes in nursing and in the associations whose purpose is to support students' welfare and studying ability. Nyyti ry which is a national association promoting student’s mental health and study-ing ability was the cooperation partner. The thesis was carried out as a descriptive litera-ture review. The data was searched from the database with a manual search, Pubmed, Sci-encedirect, Ebsco and Proquest. The data was analysed with an inductive content analysis.
Feelings of stress are fairly common among university students. Some stress results in
increased productivity, but if increased stress levels stay elevated for long it will be a health risk. University students’ stress is related to e.g. teaching, guidance and academic demands according to previous studies. It was found that the nursing students have partly similar stress factors as other university students. According to the results of the literature review some of the nursing students' stress factors were the factors which are related to work placements and to theoretical studies, social factors and personal factors. In the future it would be necessary to study more widely the Finnish nursing students’ stress factors, how the nursing students’ stress can be prevented and reduced and what kind of stress coping strategies the nursing students use.
Kokemus stressistä on melko yleistä korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Stressi sopivissa määrin voi toimia eteenpäin vievänä voimana, mutta pitkittyessään ja voimakkaana siitä seuraa terveydellisiä ongelmia. Korkeakouluopiskelijoiden stressi liittyy aikaisempien tutkimusten mukaan muun muassa opetukseen, ohjaukseen ja akateemisiin vaatimuksiin. Tutkimuksissa ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijoilla on osittain samanlaisia stressitekijöitä kuin muilla korkeakouluopiskelijoilla. Kirjallisuuskatsauksen tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden stressitekijöitä olivat harjoitteluihin ja teoriaopintoihin liittyvät tekijät, sosiaaliset tekijät ja henkilökohtaiset tekijät. Jatkossa olisi tarpeen tutkia laajemmin suomalaisen sairaanhoitajatutkinnon suorittavien opiskelijoiden stressitekijöitä, miten hoitotyön opintojen aikaista stressiä voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää, sekä minkälaisia stressinhallintakeinoja sairaanhoitajaopiskelijat käyttävät.
Feelings of stress are fairly common among university students. Some stress results in
increased productivity, but if increased stress levels stay elevated for long it will be a health risk. University students’ stress is related to e.g. teaching, guidance and academic demands according to previous studies. It was found that the nursing students have partly similar stress factors as other university students. According to the results of the literature review some of the nursing students' stress factors were the factors which are related to work placements and to theoretical studies, social factors and personal factors. In the future it would be necessary to study more widely the Finnish nursing students’ stress factors, how the nursing students’ stress can be prevented and reduced and what kind of stress coping strategies the nursing students use.