Pakolainen terveyskeskuksen vastaanottopalveluiden asiakkaana
Puttonen, Piritta (2019)
Puttonen, Piritta
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163201
Tiivistelmä
Pakolaisuus on lisääntynyt viime vuosina Suomessa ja erityisesti vuonna 2015 Euroopan pakolaiskriisin seurauksena Suomeen saapui runsaasti pakolaisia. Tämän myötä myös Tuusulan kunta on alkanut vastaanottamaan pakolaisia uudelleen. Pakolasten terveydenhoitoon liittyy tiettyjä erityispiirteitä, jotka täytyy ottaa huomioon hoitoa järjestettäessä. Kulttuurierot, kielivaikeudet ja ennakkoluulot saattavat vaikeuttaa hoitoon hakeutumista ja sen järjestämistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaista palvelua tuusulalaiset aikuiset arabiankieliset pakolaiset ovat saaneet Tuusulan terveyskeskuksessa ja miten henkilökunta on kokenut asioimisen pakolaistaustaisten potilaiden kanssa. Tavoitteena oli tunnistaa mahdolliset kehittämiskohdat ja tehdä toimenpide-ehdotuksia palvelujen parantamiseksi. Tavoite on, että opinnäytetyö tuottaa Tuusulan vastaanottopalveluille tarvittavaa tietoa pakolaisten hoidosta ja hoidon kehittämisestä. Lisäksi laajemmassa mittakaavassa tavoitteena on kunnan kotouttamisohjelman mukaisesti pakolaisten terveydentilan parantaminen ja terveyserojen kaventaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin tekemällä kyselytutkimus aikuisille arabiankielisille tuusulalaisille pakolaisille ja terveyskeskuksen vastaanottopalveluiden henkilökunnalle. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemmin aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Pakolaiset olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa hoitoon, mutta ongelmia oli erityisesti yhteyden saamisessa terveysasemalle. Ennakkoluuloista tai rasistista kohtelua pakolaiset eivät olleet kokeneet, vaikka henkilökunta koki olevansa jossain määrin ennakkoluuloista. Henkilökunta koki ammattitaitonsa riittämättömäksi pakolaisten sairaanhoidossa ja koki tarvitsevansa lisää koulutusta. Tulevaisuudessa täytyy kiinnittää huomiota pakolaisten yhteydenoton helpottamiseen ja henkilökunnan osaamisen lisäämiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaista palvelua tuusulalaiset aikuiset arabiankieliset pakolaiset ovat saaneet Tuusulan terveyskeskuksessa ja miten henkilökunta on kokenut asioimisen pakolaistaustaisten potilaiden kanssa. Tavoitteena oli tunnistaa mahdolliset kehittämiskohdat ja tehdä toimenpide-ehdotuksia palvelujen parantamiseksi. Tavoite on, että opinnäytetyö tuottaa Tuusulan vastaanottopalveluille tarvittavaa tietoa pakolaisten hoidosta ja hoidon kehittämisestä. Lisäksi laajemmassa mittakaavassa tavoitteena on kunnan kotouttamisohjelman mukaisesti pakolaisten terveydentilan parantaminen ja terveyserojen kaventaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin tekemällä kyselytutkimus aikuisille arabiankielisille tuusulalaisille pakolaisille ja terveyskeskuksen vastaanottopalveluiden henkilökunnalle. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemmin aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Pakolaiset olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa hoitoon, mutta ongelmia oli erityisesti yhteyden saamisessa terveysasemalle. Ennakkoluuloista tai rasistista kohtelua pakolaiset eivät olleet kokeneet, vaikka henkilökunta koki olevansa jossain määrin ennakkoluuloista. Henkilökunta koki ammattitaitonsa riittämättömäksi pakolaisten sairaanhoidossa ja koki tarvitsevansa lisää koulutusta. Tulevaisuudessa täytyy kiinnittää huomiota pakolaisten yhteydenoton helpottamiseen ja henkilökunnan osaamisen lisäämiseen.