Palveluohjausmalli Porvoon terveysasemalle
Salminen, Virpi (2019)
Salminen, Virpi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153185
Tiivistelmä
Kehittämishanke sai alkunsa syksyllä 2017, kun Porvoon terveysaseman Lean ja hoitomallien kehityshankkeet lähenivät loppuaan. Kehittämishankkeeni tavoitteena oli toteuttaa toimiva palveluohjausmalli Porvoon terveysasemalle. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa olennaista oli osallistaa henkilökuntaa palveluohjausmallin toteutukseen ja kehittämiseen oman työn tueksi. Tiedonhankinnassa käytettiin useampaa menetelmää, jotta olemassa olevien toimintoja tehostamalla palveluohjausmalli vastaisi ikääntyvän väestörakenteen ja digitalisaation haasteisiin. Kyselyn tulokset, kokeilemalla kehittäminen ja henkilökunnan osallistuminen tukivat kehittämishankkeen rakentumista. Osallistaminen antaa vaikutusmahdollisuuksia, tukee omaa kehittymistä ja mahdollistaa palveluohjausmallin käytännön läheisyyden. Tietoperustana kuvataan terveysasemaa toimintaympäristönä, digitalisaatiota ja palvelumuotoilua. Kyselyn tulosten mukaan henkilökunnalla on käytössä erilaisia hoitomalleja ja sähköisiä apuvälineitä. Kokeilemalla kehittämällä onnistuttiin TeleQ-takaisinsoittojärjestelmän toimintoja muokkaamaan käyttäjille (asiakkaille ja hoito-henkilökunnalle) sopivammaksi ja lisäämään järjestelmän toimintamuotoja Porvoon terveysasemalla.