Monialainen yhteistyö koulun näkökulmasta - lastenpsykiatrian osaston PerhePerjantai -toiminta
Ikonen, Anita; Mikkonen, Tiina (2019)
Ikonen, Anita
Mikkonen, Tiina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153177
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli monialaisen yhteistyön kehittäminen PerhePerjantai .-toiminnan ja sen yhteistyökoulujen välillä. Tavoitteena oli saada koulujen kokemuksia lastenpsykiatrian osastolla toimivasta PerhePerjantai –toiminnasta. Opinnäytetyömme oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto perustui kyselylomakkeilla kerättyihin vastauksiin. Lähetimme kyselyt 14 kouluun, jotka sijaitsivat Pohjois-Karjalan maakunnassa.
Teoriapohjamme koostuu monialaisen yhteistyön käsitteestä, verkostotyön käsitteestä ja teoriasta koskien kyselylomakkeen tekemistä ja taustoittamista. Teoriapohja on koottu siten, että se heijastaa koulun näkökulmaa kuhunkin käsitteeseen.
Kyselyssä kartoitimme PerhePerjantai -toiminnassa olevien lasten oman koulun opettajan tietoutta monialaisesta yhteistyöstä ja verkostotyöstä. Tiedustelimme myös ko. oppettajan mahdollisia kehittämisideoita tähän toimintaan.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella noin kahdelle kolmasosalle vastaajista monialainen yhteistyö on tuttua. He tuntevat yhteistyön lastenpsykiatrian osaston PerhePerjantai -toiminnan kanssa. Suurin osa vastaajista koki myös, että PerhePerjantai -toiminta edistää oppilaiden hyvinvointia. Vastausten perusteella verkostotyön tavoitteita on syytä selkeyttää; puolet vastaajista piti verkostotyön tavoitteita melko epäselvinä. Vastaajat toivoivat mm. vierailua osastolla, joka selkeyttäisi opettajien tietoutta PerhePerjantai -toiminnasta.
Teoriapohjamme koostuu monialaisen yhteistyön käsitteestä, verkostotyön käsitteestä ja teoriasta koskien kyselylomakkeen tekemistä ja taustoittamista. Teoriapohja on koottu siten, että se heijastaa koulun näkökulmaa kuhunkin käsitteeseen.
Kyselyssä kartoitimme PerhePerjantai -toiminnassa olevien lasten oman koulun opettajan tietoutta monialaisesta yhteistyöstä ja verkostotyöstä. Tiedustelimme myös ko. oppettajan mahdollisia kehittämisideoita tähän toimintaan.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella noin kahdelle kolmasosalle vastaajista monialainen yhteistyö on tuttua. He tuntevat yhteistyön lastenpsykiatrian osaston PerhePerjantai -toiminnan kanssa. Suurin osa vastaajista koki myös, että PerhePerjantai -toiminta edistää oppilaiden hyvinvointia. Vastausten perusteella verkostotyön tavoitteita on syytä selkeyttää; puolet vastaajista piti verkostotyön tavoitteita melko epäselvinä. Vastaajat toivoivat mm. vierailua osastolla, joka selkeyttäisi opettajien tietoutta PerhePerjantai -toiminnasta.