Instagramin hyödyntäminen markkinointiviestinnässä case: Leader Ravakka
Nurmi, Marianne (2019)
Nurmi, Marianne
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153157
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalista mediaa, erityisesti Instagramia ja pohdittiin, miten sitä pystytään hyödyntämään toimeksiantajan, Leader Ravakan, markkimointiviestinnässä. Työn tavoitteena oli muun muassa vakiinnuttaa yksi uusi markkinointiviestintäkanava sekä saada valittu kohderyhmä tietoiseksi yhdistyksestä.
Opinnäytetyön alussa tutkittiin sosiaalisen median nykytilannetta teorialähteiden pohjalta. Teorian lisäksi havainnoitiin toisia samankaltaisia yhdistyksiä ja heidän Instagram-tilejä. Teorian sekä havainnoin pohjalta tehtiin varsinainen kehittämistehtävä eli luotiin Leader Ravakalle Instagramiin suunnitelma sekä Instagram-tili.
Instagram-tiliä päivitettiin suunnitelman pohjalta muutaman viikon ajan. Tämän jälkeen julkaisuja, avainsanoja ja muuta sellaista analysoitiin ja pyrittiin selvittämään, mikä toimii toimeksiantajan Instagramissa ja mikä ei.
Instagram-tilin pohjalta kehitettiin yhdistykselle ohje, miten Instagramia käytetään ja miten julkaisuja ynnä muuta sellaista sinne julkaistaan. Ohjeen avulla viestintäkanava haluttiin vakiinnuttaa yhdistyksen käyttöön sekä kertoa helposti, miten kanavaa käytetään.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, havainnointia, sekä tapataustutkimusta ja vertauskehittämistä.
Opinnäytetyön alussa tutkittiin sosiaalisen median nykytilannetta teorialähteiden pohjalta. Teorian lisäksi havainnoitiin toisia samankaltaisia yhdistyksiä ja heidän Instagram-tilejä. Teorian sekä havainnoin pohjalta tehtiin varsinainen kehittämistehtävä eli luotiin Leader Ravakalle Instagramiin suunnitelma sekä Instagram-tili.
Instagram-tiliä päivitettiin suunnitelman pohjalta muutaman viikon ajan. Tämän jälkeen julkaisuja, avainsanoja ja muuta sellaista analysoitiin ja pyrittiin selvittämään, mikä toimii toimeksiantajan Instagramissa ja mikä ei.
Instagram-tilin pohjalta kehitettiin yhdistykselle ohje, miten Instagramia käytetään ja miten julkaisuja ynnä muuta sellaista sinne julkaistaan. Ohjeen avulla viestintäkanava haluttiin vakiinnuttaa yhdistyksen käyttöön sekä kertoa helposti, miten kanavaa käytetään.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, havainnointia, sekä tapataustutkimusta ja vertauskehittämistä.