Verkkosisällön tuotanto-opas pk-yrityksille
Rantala, Anne (2019)
Rantala, Anne
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa toimeksiantajalle helppolukuinen ja tiivis verkkosisällön tuotanto-opas pk-yrityksille. Projektissa keskityttiin tuotettavaan sisältöön, eikä yrityksen markkinointistrategiaa tai käytettävien verkkoalustojen algoritmeja tai niiden muita toimintatapoja ja -perusteita käsitelty. Raportissa puhutaan ja viitataan eri verkkoalustoihin, mutta niitä käsiteltiin ainoastaan sisällöntuotannon näkökulmasta. Oppaan ensisijainen tarkoitus oli toimia toimeksiantajan asiakkaiden tukena heidän suunnitellessaan omaa sisällöntuotantoaan sekä tukea myös toimeksiantajan omaa sisällöntuotantoa.
Oppaan toteutuksen tukena käytettiin sisällöntuotantoon liittyvää teoriaa, jota haettiin useita eri lähteitä hyödyntäen. Teorian löytyminen osoittautui odotettua haastavammaksi, johtuen aiheen laajuudesta. Aiheen rajauksesta huolimatta teorialähteitä etsiessä harhautui helposti aiheen rajauksen ulkopuolelle ja opasta rakentaessa huomattiin, että tarvetta olisi käydä maksettua mainontaakin kattavammin läpi.
Opas toteutettiin lopulta lähteistä löytyneen teorian pohjalta. Oppaasta tehtiin toimeksiantajan yritysilmeen mukainen PDF-tiedosto, jonka toimeksiantaja voi lähettää asiakkailleen sähköisenä versiona tarpeen vaatiessa.
Lopullisen oppaan alussa käsiteltiin sisällöntuotannon merkitystä niin yrityksen löydettävyyden kannalta, kuin myös asiakkaan ostopolkuun vaikuttamisen näkökulmasta. Oppaassa käytiin läpi syitä sisällön tuottamiselle ja sitä, mikä on tärkeää ja mitä huomioida sisältöä tuotettaessa. Oppaan loppuosassa käsiteltiin eri verkkoalustoja sisällöntuotannon näkökulmasta, koska se oli luonteva jatko sisällöntuotannon merkitykselle.
Toteutetun oppaan rajauksesta johtuen projektityön jatkotutkimusten aiheena voisi olla jokaisen eri kanavan sisällöntuotannon opas painottuen sisällön tuottamiseen joko teknisesti tai sisällöllisesti. Myös eri sisällöntuotannon kanavissa olemassa olevan asiakasdatan hyödyntäminen ja kerääminen sekä tuottavuuden seuraaminen ja analysointi olisivat hyviä jatkotutkimuksen aiheita. Näiden projektien myötä pystyisi syventymään aiheeseen lisää aina yksi askel kerrallaan.
Oppaan toteutuksen tukena käytettiin sisällöntuotantoon liittyvää teoriaa, jota haettiin useita eri lähteitä hyödyntäen. Teorian löytyminen osoittautui odotettua haastavammaksi, johtuen aiheen laajuudesta. Aiheen rajauksesta huolimatta teorialähteitä etsiessä harhautui helposti aiheen rajauksen ulkopuolelle ja opasta rakentaessa huomattiin, että tarvetta olisi käydä maksettua mainontaakin kattavammin läpi.
Opas toteutettiin lopulta lähteistä löytyneen teorian pohjalta. Oppaasta tehtiin toimeksiantajan yritysilmeen mukainen PDF-tiedosto, jonka toimeksiantaja voi lähettää asiakkailleen sähköisenä versiona tarpeen vaatiessa.
Lopullisen oppaan alussa käsiteltiin sisällöntuotannon merkitystä niin yrityksen löydettävyyden kannalta, kuin myös asiakkaan ostopolkuun vaikuttamisen näkökulmasta. Oppaassa käytiin läpi syitä sisällön tuottamiselle ja sitä, mikä on tärkeää ja mitä huomioida sisältöä tuotettaessa. Oppaan loppuosassa käsiteltiin eri verkkoalustoja sisällöntuotannon näkökulmasta, koska se oli luonteva jatko sisällöntuotannon merkitykselle.
Toteutetun oppaan rajauksesta johtuen projektityön jatkotutkimusten aiheena voisi olla jokaisen eri kanavan sisällöntuotannon opas painottuen sisällön tuottamiseen joko teknisesti tai sisällöllisesti. Myös eri sisällöntuotannon kanavissa olemassa olevan asiakasdatan hyödyntäminen ja kerääminen sekä tuottavuuden seuraaminen ja analysointi olisivat hyviä jatkotutkimuksen aiheita. Näiden projektien myötä pystyisi syventymään aiheeseen lisää aina yksi askel kerrallaan.