Aivan pihalla! : Ulossoittamisen eri keinoja kitaristeille
Salminen, Vilpertti (2019)
Salminen, Vilpertti
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153140
Tiivistelmä
Ulossoittaminen terminä ja ilmiönä on jazzmusiikissa tiedetty pitkään ja sitä on harjoitettu jo monia vuosikymmeniä. Kuitenkaan vastaani ei ole tullut opasta, joka keskittyisi pelkästään ulossoittamisen eri keinoihin. Tehtäväni oli selvittää, miten eri fuusiojazz- kitaristit harjoittavat ulossoittamista omassa soitossaan. Päädyin aiheeseen, koska minua ja oppilaitani aihe kiinnosti hyvin paljon. Tavoitteeni oli kehittää tutkimuksessa tulleiden havaintojen pohjalta omaa osaamistani ja ammentaa näitä havaittuja tietoja oppilailleni sekä muille kitaristeille ja soittajille.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla neljän eri fuusiojazz-kitaristin sooloa. Kitaristeiksi valitsin alan kovimpia ammattilaisia monelta eri vuosikymmeneltä. Kitaristit ovat Mark Lettieri, John Scofield, Mike Stern ja Oz Noy. Teoreettisina lähteinä toimivat jazzmusiikkiin pohjautuvat teoriakirjat, artikkelit ja YouTube-videot, joihin tukeutuen analysoin eri kitaristien sooloja. Poimin sooloista fraaseja, joissa tapahtui ulossoittamista ja kyseisiä fraaseja on nuottikuvien avulla pyritty selittämään ja ymmärtämään.
Jokainen soolo sisälsi omaperäisiä linjoja, mutta niissä oli myös yhteisiä elementtejä. Kaikki neljä kitaristia käyttivät paljon side slipping -tekniikkaa, alt-asteikkoa ja ylipäätään sointujen uudelleenharmonisointia. Soolot sisälsivät myös muun muassa rytmisesti ulossoitettuja linjoja.
Tutkimus tarjoaa kitaristeille ja muiden instrumenttien soittajille teoreettisen näkökulman siitä, miten ulossoittamista käytännössä esiintyy fuusiojazz-kitaristien soitossa. Tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia voidaan hyödyntää niin soolon soitossa kuin opetusmateriaalinakin.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla neljän eri fuusiojazz-kitaristin sooloa. Kitaristeiksi valitsin alan kovimpia ammattilaisia monelta eri vuosikymmeneltä. Kitaristit ovat Mark Lettieri, John Scofield, Mike Stern ja Oz Noy. Teoreettisina lähteinä toimivat jazzmusiikkiin pohjautuvat teoriakirjat, artikkelit ja YouTube-videot, joihin tukeutuen analysoin eri kitaristien sooloja. Poimin sooloista fraaseja, joissa tapahtui ulossoittamista ja kyseisiä fraaseja on nuottikuvien avulla pyritty selittämään ja ymmärtämään.
Jokainen soolo sisälsi omaperäisiä linjoja, mutta niissä oli myös yhteisiä elementtejä. Kaikki neljä kitaristia käyttivät paljon side slipping -tekniikkaa, alt-asteikkoa ja ylipäätään sointujen uudelleenharmonisointia. Soolot sisälsivät myös muun muassa rytmisesti ulossoitettuja linjoja.
Tutkimus tarjoaa kitaristeille ja muiden instrumenttien soittajille teoreettisen näkökulman siitä, miten ulossoittamista käytännössä esiintyy fuusiojazz-kitaristien soitossa. Tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia voidaan hyödyntää niin soolon soitossa kuin opetusmateriaalinakin.