Levyn visuaalisen ilmeen suunnittelu osana bändin promootiota
Laaninen, Suvi (2019)
Laaninen, Suvi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153120
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on toteuttaa Lionhide-yhtyeelle visuaalinen ilme EP-levyn julkaisemista varten. Visuaalisen ilmeen tehtävänä on edistää levyn promootiota. Visuaaliseen ilmeeseen kuuluu opinnäytetyössäni levynkannet ja promokuvat yhtyeestä. Suunnittelun pohjana on sekä yhtyeen musiikkityyli että keskustelut yhtyeen jäsenten kanssa. Visuaalisuuteen haetaan vaikutteita 1960- ja 1970-lukujen graafisen suunnittelun ja psykedeelisen taiteen muotokielestä. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään visuaalisen ilmeen merkitystä brändinrakennuksessa ja musiikkiteollisuudessa, sekä levynkansien suunnittelun taiteellisesti merkittävää ajanjaksoa, joka alkoi 1960-luvun lopulla. Musiikin julkaisemisen käytäntöjä ja nykytilannetta tarkastellaan sekä artistin että levy-yhtiöiden näkökulmasta. Opinnäytetyöhön kuului myös levyn julkaisuprosessin toteuttaminen. The goal of this thesis was to create a visual appearance for the band Lionhide for publishing their EP record. The purpose of the visual appearance is to enhance the promotion of the EP record. The visual appearance includes the album cover and promotion photos of the band. Visual design is based on the musical style of the band and conversations with the band members. Visual influences come from graphic design and psychedelic art of the 1960s and 1970s. The knowledge base of the thesis discusses the significance of visual appearance in brand building and music industry. This artistically significant era in a record label design began in the end of 1960s. That period of time is considered. The conventions and situation of music publishing is considered from viewpoints of artists and record companies. This thesis work includes also the EP releasing process.