Työkykyä ylläpitävän toiminnan järjestäminen teollisen pintakäsittelyalan opiskelijoille
Vuori, Sade (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143086
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä teollisella pintakäsittelyllä tarkoitetaan teollisuus-, ajoneuvo- ja jauhemaalausta. Teolliset pintakäsittelijät altistuvat useille kuormitustekijöille työtehtävissään (Hautalampi, Henriks-Eckerman & Engström 2009). Vaarallisimmat kuormitustekijät liittyvät kemikaaleihin, mutta työtehtävissä voi esiintyä myös useita fyysisiä kuormitustekijöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää työkykyä ylläpitävää toimintaa teollisen pintakäsittelyalan opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa opiskelijoille tietoa teollisen pintakäsittelyalan fyysisestä kuormittavuudesta ja antaa keinoja työkyvyn edistämiseksi. Kohderyhmänä olivat Ammattiopisto Tavastian teollisen pintakäsittelyalan opiskelijat.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja prosessin etenemistä on kuvattu konstruktivistisen kehittämistoiminnan mallin mukaisesti. Yhtenä tiedonhakumenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, jossa kyselylomakkeen avulla kartoitettiin teollisen pintakäsittelyalan työntekijöiden kokemaa fyysistä kuormittumista. Määrällisen tutkimusmenetelmän käyttöä tiedonhaussa perusteltiin sillä, että teollisen pintakäsittelyalan fyysisestä kuormittavuudesta ei juurikaan löydy julkaistua tietoa. Opiskelijoille järjestettävä toiminta perustui kyselyn tuloksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tyky-päivä, joka järjestettiin teollisen pintakäsittelyalan opiskelijoille ammattiopiston tiloissa. Tyky-päivään sisältyi kolme luentomateriaalia, joissa käsiteltiin työkykyyn liittyviä tekijöitä, fyysisesti kuormittavien työtilanteiden tunnistamista sekä fyysisen kuormituksen torjumista. Luentomateriaalien lisäksi tyky-päivään sisältyi erilaisia toiminnallisia tehtäviä ja työsaliolympialaiset. Tyky-päivän onnistumista arvioitiin opiskelijoiden täyttämien palautelomakkeiden vastausten, opetushenkilöstön suullisten palautteiden ja itsearvioinnin perusteella. Tyky-päivään osallistui 10 opiskelijaa, joista suurin osa koki tyky-päivän vastanneen tarkoitustaan. Opetushenkilöstön suullisesti antama palaute tyky-päivän sisällöistä ja toteutuksesta oli myönteinen.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä luentomateriaalia on tarkoitus hyödyntää ammattiopiston virtuaalisessa oppimisympäristössä, jossa sitä voidaan käyttää opetusmateriaalina. Tyky-päivän tyyppisiä tuntikokonaisuuksia olisi hyvä jatkossakin toteuttaa pintakäsittelyalan opiskelijoille. Jatkossa työkyvyn ylläpitämisen aihepiiriä voitaisiin laajentaa esimerkiksi teollisen pintakäsittelyalan psyykkiseen kuormittumiseen. In this thesis industrial surface treatment means industrial painting, automotive painting and powder coating. Industrial workers are exposed to many health risks in the surface treatment industry (Hautalampi, Henriks-Eckerman & Engström 2009). Chemical hazards are the most dangerous risk, but workers might also be exposed to physical stress during their work assignments.
The aim of this Bachelor’s thesis was to plan and organize an activity to maintain the working capability of industrial surface treatment students. The target was to inform the students about the physical stress that might appear in their future profession. The target was also to give advice to improve work capability. The target group of this thesis were students who study industrial surface treatment in Tavastia Vocational school.
The process of this functional thesis follows the constructivist model of development. One of the methods of information retrieval was quantitative research where industrial workers in the surface treatment industry were contacted through a questionnaire. The aim of the questionnaire was to investigate the levels of experienced physical stress during work assignments. The quantitative research method was used because there is a lack of research on physical stress in the surface treatment industry. The activity designed for students was based on the results of the questionnaire.
The functional part of this thesis consisted of three lectures organized for students on the premises of Tavastia Vocational school. The lectures discussed what working capability means, identifying physical stress in work assignments and how to reduce physical stress overload. Different types of functional tasks were also included in the lectures. The success of the lectures was evaluated via feedback forms completed by the students, oral feedback from teachers and self-evaluation. Ten students participated in the activity and most of them find that the activity achieved its goals. The oral feedback from the teachers was also positive.
In the future, the documents of the lecture are intended to be used as learning material and will be uploaded to the virtual learning environment of Tavastia Vocational school. It would be beneficial to implement such lectures in surface treatment teaching in the future. The subject of maintaining work capability could also be expanded to cover mental stress in the surface treatment industry.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää työkykyä ylläpitävää toimintaa teollisen pintakäsittelyalan opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa opiskelijoille tietoa teollisen pintakäsittelyalan fyysisestä kuormittavuudesta ja antaa keinoja työkyvyn edistämiseksi. Kohderyhmänä olivat Ammattiopisto Tavastian teollisen pintakäsittelyalan opiskelijat.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja prosessin etenemistä on kuvattu konstruktivistisen kehittämistoiminnan mallin mukaisesti. Yhtenä tiedonhakumenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, jossa kyselylomakkeen avulla kartoitettiin teollisen pintakäsittelyalan työntekijöiden kokemaa fyysistä kuormittumista. Määrällisen tutkimusmenetelmän käyttöä tiedonhaussa perusteltiin sillä, että teollisen pintakäsittelyalan fyysisestä kuormittavuudesta ei juurikaan löydy julkaistua tietoa. Opiskelijoille järjestettävä toiminta perustui kyselyn tuloksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tyky-päivä, joka järjestettiin teollisen pintakäsittelyalan opiskelijoille ammattiopiston tiloissa. Tyky-päivään sisältyi kolme luentomateriaalia, joissa käsiteltiin työkykyyn liittyviä tekijöitä, fyysisesti kuormittavien työtilanteiden tunnistamista sekä fyysisen kuormituksen torjumista. Luentomateriaalien lisäksi tyky-päivään sisältyi erilaisia toiminnallisia tehtäviä ja työsaliolympialaiset. Tyky-päivän onnistumista arvioitiin opiskelijoiden täyttämien palautelomakkeiden vastausten, opetushenkilöstön suullisten palautteiden ja itsearvioinnin perusteella. Tyky-päivään osallistui 10 opiskelijaa, joista suurin osa koki tyky-päivän vastanneen tarkoitustaan. Opetushenkilöstön suullisesti antama palaute tyky-päivän sisällöistä ja toteutuksesta oli myönteinen.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä luentomateriaalia on tarkoitus hyödyntää ammattiopiston virtuaalisessa oppimisympäristössä, jossa sitä voidaan käyttää opetusmateriaalina. Tyky-päivän tyyppisiä tuntikokonaisuuksia olisi hyvä jatkossakin toteuttaa pintakäsittelyalan opiskelijoille. Jatkossa työkyvyn ylläpitämisen aihepiiriä voitaisiin laajentaa esimerkiksi teollisen pintakäsittelyalan psyykkiseen kuormittumiseen.
The aim of this Bachelor’s thesis was to plan and organize an activity to maintain the working capability of industrial surface treatment students. The target was to inform the students about the physical stress that might appear in their future profession. The target was also to give advice to improve work capability. The target group of this thesis were students who study industrial surface treatment in Tavastia Vocational school.
The process of this functional thesis follows the constructivist model of development. One of the methods of information retrieval was quantitative research where industrial workers in the surface treatment industry were contacted through a questionnaire. The aim of the questionnaire was to investigate the levels of experienced physical stress during work assignments. The quantitative research method was used because there is a lack of research on physical stress in the surface treatment industry. The activity designed for students was based on the results of the questionnaire.
The functional part of this thesis consisted of three lectures organized for students on the premises of Tavastia Vocational school. The lectures discussed what working capability means, identifying physical stress in work assignments and how to reduce physical stress overload. Different types of functional tasks were also included in the lectures. The success of the lectures was evaluated via feedback forms completed by the students, oral feedback from teachers and self-evaluation. Ten students participated in the activity and most of them find that the activity achieved its goals. The oral feedback from the teachers was also positive.
In the future, the documents of the lecture are intended to be used as learning material and will be uploaded to the virtual learning environment of Tavastia Vocational school. It would be beneficial to implement such lectures in surface treatment teaching in the future. The subject of maintaining work capability could also be expanded to cover mental stress in the surface treatment industry.