Ohjaajan ohjeistus moduuliharjoitteluun
Kattainen, Veli-Pekka; Keskitalo, Kirsi; Välilä, Antti-Jussi (2019)
Kattainen, Veli-Pekka
Keskitalo, Kirsi
Välilä, Antti-Jussi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yhdenmukainen viitekehys sairaanhoitajaopiskelijoiden moduuliharjoittelun ohjaukseen. Opinnäytetyön tavoite on tukea ohjaajien yhdenmukaista ohjaamista ja opiskelijoiden tasavertaista kohtaamista. Sairaanhoitajan opinnoista iso osa on harjoitteluita. Ohjaajan oma osaaminen on merkittävässä roolissa tiedon ja taidon jakamisen kanssa, mutta ohjeistuksen kirjo voi aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia opiskelijassa.
Opiskeluun ja ohjaukseen liittyviä tutkimuksia on tehty laajalti vuosien saatossa. Opinnäytetyö keskittyy sairaanhoitajaopiskelijoiden moduuliharjoitteluun, joka on uusi harjoittelumuoto Suomessa. Moduuliharjoittelussa opiskelijat muodostavat työyhteisön, jossa he hoitavat itsenäisesti omana tiiminään useampaa potilasta ohjaajan valvomana. Moduuliharjoittelu mahdollistaa oma-aloitteisen ja vastuullisen harjoittelun ohjatussa ympäristössä. Moduuliharjoittelu tapahtuu eri vaiheissa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmässä, jossa pyritään ongelmaratkaisuun yhdessä muiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa. Sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät kokemaan työelämän käytänteitä moduuliharjoittelun ympäristössä.
Opinnäytetyö sisältää teoriaperustan ja sen pohjalta kootun Moduuliharjoittelun ohjaajan ohjeistuksen. Opinnäytetyötä varten on hyödynnetty teoriaa kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Lähteitä kartoitettiin hyödyntäen opinnäytetyön asiasanoja kuten ohjaus, ryhmädynamiikka, johtajuus ja oppiminen. Ohjeistuksen hyödyllisyyttä voidaan arvioida moduuliharjoittelun ohjauksessa. Moduuliharjoittelun ohjausta voisi vielä tutkia ja kehittää enemmän ohjauksen näkökulmasta.
Opiskeluun ja ohjaukseen liittyviä tutkimuksia on tehty laajalti vuosien saatossa. Opinnäytetyö keskittyy sairaanhoitajaopiskelijoiden moduuliharjoitteluun, joka on uusi harjoittelumuoto Suomessa. Moduuliharjoittelussa opiskelijat muodostavat työyhteisön, jossa he hoitavat itsenäisesti omana tiiminään useampaa potilasta ohjaajan valvomana. Moduuliharjoittelu mahdollistaa oma-aloitteisen ja vastuullisen harjoittelun ohjatussa ympäristössä. Moduuliharjoittelu tapahtuu eri vaiheissa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmässä, jossa pyritään ongelmaratkaisuun yhdessä muiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa. Sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät kokemaan työelämän käytänteitä moduuliharjoittelun ympäristössä.
Opinnäytetyö sisältää teoriaperustan ja sen pohjalta kootun Moduuliharjoittelun ohjaajan ohjeistuksen. Opinnäytetyötä varten on hyödynnetty teoriaa kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Lähteitä kartoitettiin hyödyntäen opinnäytetyön asiasanoja kuten ohjaus, ryhmädynamiikka, johtajuus ja oppiminen. Ohjeistuksen hyödyllisyyttä voidaan arvioida moduuliharjoittelun ohjauksessa. Moduuliharjoittelun ohjausta voisi vielä tutkia ja kehittää enemmän ohjauksen näkökulmasta.