Potilassimulaatio-opetus Saimaan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta
Leinonen, Madina; Vasyukovich, Ekaterina (2019)
Leinonen, Madina
Vasyukovich, Ekaterina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143033
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia potilassimulaatio-opetuksesta Saimaan ammattikorkeakoulussa ja etsiä vastaukset kolmeen tutkimuskysymykseen. Tavoitteena oli selvittää, miten potilassimulaatio vahvistaa sairaanhoitajanopiskelijoiden teoreettisten ja kliinisten taitojen osaamista ja miten opiskelijat kokevat tiimityön onnistuvan potilassimulaatiossa.
Maailmalla laajasti tehtyjen tutkimusten mukaan potilassimulaatio-opetus on hyödyllinen hoitoalan koulutuksissa. Potilassimulaatio-opetus on kehittänyt sairaanhoitajaopiskelijoiden kokonaisvaltaista ja turvallista hoitotyön osaamista sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden tiimityöskentelyn taitoja ja kasvattanut itseluottamusta ja ajattelukykyä vaativassa tilanteessa. Kotimaisia tutkimuksia aiheesta on tehty niukasti, ja sen vuoksi aihe on mielenkiintoinen ja hyödyllinen Saimaan ammattikorkeakoululle.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tuotiin esille potilassimulaation teoriaa ja historiaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tutkittiin sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia potilassimulaatio-opetuksesta. Tutkimusta varten laadittiin kysely, jossa oli 11 kysymystä, joista viimeinen oli vapaaehtoinen kysymys kehitettävistä asioista. Kyselyyn vastasi 90 osallistujaa. Suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä potilassimulaatio-opetukseen, mutta opiskelijat kokivat tiimityön onnistuvan ainoastaan keskinkertaisesti. Kehittämiskohteina kuvattiin esimerkiksi opettajan positiivisen palautteen antaminen, simulaatioissa potilastapausten parempi suunnittelu ja tiimityöskentelyn kehittäminen. Tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää potilassimulaatio-opetuksessa Saimaan ammattikorkeakoulussa. Potilassimulaatio-opetusta kehitetään jatkuvasti, ja sen vuoksi se on myös hyvä jatkotutkimuksen aihe.
Maailmalla laajasti tehtyjen tutkimusten mukaan potilassimulaatio-opetus on hyödyllinen hoitoalan koulutuksissa. Potilassimulaatio-opetus on kehittänyt sairaanhoitajaopiskelijoiden kokonaisvaltaista ja turvallista hoitotyön osaamista sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden tiimityöskentelyn taitoja ja kasvattanut itseluottamusta ja ajattelukykyä vaativassa tilanteessa. Kotimaisia tutkimuksia aiheesta on tehty niukasti, ja sen vuoksi aihe on mielenkiintoinen ja hyödyllinen Saimaan ammattikorkeakoululle.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tuotiin esille potilassimulaation teoriaa ja historiaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tutkittiin sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia potilassimulaatio-opetuksesta. Tutkimusta varten laadittiin kysely, jossa oli 11 kysymystä, joista viimeinen oli vapaaehtoinen kysymys kehitettävistä asioista. Kyselyyn vastasi 90 osallistujaa. Suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä potilassimulaatio-opetukseen, mutta opiskelijat kokivat tiimityön onnistuvan ainoastaan keskinkertaisesti. Kehittämiskohteina kuvattiin esimerkiksi opettajan positiivisen palautteen antaminen, simulaatioissa potilastapausten parempi suunnittelu ja tiimityöskentelyn kehittäminen. Tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää potilassimulaatio-opetuksessa Saimaan ammattikorkeakoulussa. Potilassimulaatio-opetusta kehitetään jatkuvasti, ja sen vuoksi se on myös hyvä jatkotutkimuksen aihe.