Ett skapande jag : En dramainstruktörs syn på kreativitet
Viiand, Viktoria (2019)
Viiand, Viktoria
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143017
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en studie om kreativitet. Den fokuserar på olika teorier om ämnet, samt författarens egna erfarenheter och tankar kring ämnet.
Examensarbetets mål har varit att ta reda på vad kreativitet innebär. Vad betyder begreppet? Vem är kreativ? Hur blir man kreativ? Finns det hinder för kreativitet? Författaren har ämnat att svara på de frågor som har dykt upp under studien av ämnet. Examensarbetet baserar sig på författarens egna erfarenheter inom kreativt arbete. Som referensram för examensarbetet har författaren använt sig av olika teorier om ämnet, samt sina egna anteckningar från sin studiedagbok.
Det mest centrala inom studiearbetet var att författaren fann en definition för kreativitet som beskriver ordet väl. Författaren fann att kreativitet innebär att skapa. Trygghet, en stark självkänsla samt förmågan att se sig själv som kreativ visade sig vara nyckeln till att finna sitt skapande jag. This thesis is a study about creativity. The study focuses on different theories about the subject, and the author’s personal experiences and thoughts.
The goal in this study has been to find out the meaning of creativity. What does the concept mean? Who is creative? How can one become creative? Are there things that can prevent creativity? The author has attempted to answer these questions that have emerged during the research about the subject. The study is based on the author’s own experiences while working creatively. The theoretical part consists of different theories about creativity, as well as the author’s own observations from her study diary.
The author found that the best describing definition for the subject ‘creativity’ was ‘to create’. The author also found that the key for a creative self was security, a strong sense of self- esteem and the ability to see oneself as creative.
Examensarbetets mål har varit att ta reda på vad kreativitet innebär. Vad betyder begreppet? Vem är kreativ? Hur blir man kreativ? Finns det hinder för kreativitet? Författaren har ämnat att svara på de frågor som har dykt upp under studien av ämnet. Examensarbetet baserar sig på författarens egna erfarenheter inom kreativt arbete. Som referensram för examensarbetet har författaren använt sig av olika teorier om ämnet, samt sina egna anteckningar från sin studiedagbok.
Det mest centrala inom studiearbetet var att författaren fann en definition för kreativitet som beskriver ordet väl. Författaren fann att kreativitet innebär att skapa. Trygghet, en stark självkänsla samt förmågan att se sig själv som kreativ visade sig vara nyckeln till att finna sitt skapande jag.
The goal in this study has been to find out the meaning of creativity. What does the concept mean? Who is creative? How can one become creative? Are there things that can prevent creativity? The author has attempted to answer these questions that have emerged during the research about the subject. The study is based on the author’s own experiences while working creatively. The theoretical part consists of different theories about creativity, as well as the author’s own observations from her study diary.
The author found that the best describing definition for the subject ‘creativity’ was ‘to create’. The author also found that the key for a creative self was security, a strong sense of self- esteem and the ability to see oneself as creative.