Luontotyöpajan palvelukonseptin ja palveluprosessin kehittäminen elämykselliseksi matkailutuotteeksi case: Muumikierros metsässä -työpaja
Lahtinen, Netta (2019)
Lahtinen, Netta
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142963
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Muumikierros metsässä -työpajan palvelukonseptia ja palveluprosessia matkailutuotteen tuotekehitys-prosessin mukaisesti. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kehittää työpaja toimivaksi, kannattavaksi ja elämykselliseksi matkailutuotteeksi, joka vastaa kohderyhmän tarpeita. Kohderyhmänä työpajassa olivat esikoululaiset ja ensimmäisen luokan oppilaat. Opinnäytetyössä räätälöitiin työpajasta lapsille elämyksellinen matkailutuote, osaksi toimeksiantaja yrityksen tuotevalikoimaa. Työn toimeksiantajana toimii Hiking Travel, Hit Ky.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus eli Case study -tutkimus. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli; Miten kehitämme elämyksellisen Muumikierros metsässä -työpajan palvelukonseptia ja palveluprosessia matkailutuotteen tuotekehitysprosessin mukaisesti? Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka muodostuu teoriaosuudesta, empiirisestä osiosta sekä laadullisesta tutkimuksesta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään matkailutuotetta, elämystuotetta, matkailuyrityksen tuotteistamista ja tuotekehitystä, palvelukonseptin sekä palveluprosessin kehittämistä.
Työn empiirinen osuus pitää sisällään osallistuvan havainnoinnin. Havainnointia tehtiin työpajan suunnitteluvaiheessa sekä itse työpajojen aikana, maaliskuusta 2018 toukokuuhun 2018 asti. Havainnoinnilla pyrittiin selvittämään työpajan kehittämisen tarpeita.
Muumikierros metsässä -työpaja oli Taidekaaren museopedagogisen kokonaisuuden yksittäinen osa. Kokonaisuus muodostui käynnistä Muumimuseossa, sekä toiminnallisesta työpajasta. Työpaja vaihtoehtoja oli seitsemän kappaletta ja Muumikierros metsässä -työpaja oli yksi näistä.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus pitää sisällään teemahaastattelun. Teemahaastattelu oli puolistrukturoitu haastattelu ja haastateltavana opinnäytetyössä oli Kulttuurikasvatus yksikön Taitteen ohjaava museolehtori. Haastattelu tehtiin lokakuussa 2018. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään opinnäytetyön taustatietoja.
Työn tuotoksena syntyi kehitetty palvelukonsepti sekä palveluprosessissa syntyneet Service blueprint, taloudellinen analyysi sekä ulkoinen tuotekuvaus tuote-esitteen muodossa. The aim of this practice-based thesis was to develop the service concept and service process of the Moomin Tour in the Forest in accordance with the product development process of the tourism product. The aim of the thesis was to develop a workshop for a functional, profitable and experiential tourism product that meets the needs of the target group. The target group in the workshop were preschoolers and first-graders. In the thesis, an experiential tourism product was tailored to the children as part of the workshop product portfolio. The subscriber of the work was Hiking Travel, Hit Ky.
This is a case study. The research task of the study was; How do we develop the service concept and service process of the Experiential Moomin Tour in the Forest in accordance with the product development process of the tourism product? The thesis consists of a theoretical part, an empirical part and qualitative research.
The theoretical part of the thesis dealt with the tourism product, the experience product, the productisation and product development of the tourism company, the development of the service concept and the development of the service process.
The empirical part of the work involves participatory observation. Observations were made during the planning sessions at the workshop design stage and during the workshops, from March 2018 to May 2018. The aim was to identify the needs of the workshop development.
The workshop of the Moomin Tour in the Forest was a part of an museum pedagogical program in Taidekaari. The entity consisted of visiting the Institute of Culture Moomin Museum and participatory workshop. There were seven different workshop options of which the Moomin Tour in the Forest was one.
The qualitative research of the thesis includes a focused interview. The theme interview was a semi-structured interview and the interviewee was a Cultural Lecturer in the Department of Cultural Education. The interview was conducted in October 2018. The aim of the interview was to find out the background information of the thesis.
The result of the work was the developed service concept and Service blueprint, financial analysis and external product description in the form of a product brochure.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus eli Case study -tutkimus. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli; Miten kehitämme elämyksellisen Muumikierros metsässä -työpajan palvelukonseptia ja palveluprosessia matkailutuotteen tuotekehitysprosessin mukaisesti? Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka muodostuu teoriaosuudesta, empiirisestä osiosta sekä laadullisesta tutkimuksesta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään matkailutuotetta, elämystuotetta, matkailuyrityksen tuotteistamista ja tuotekehitystä, palvelukonseptin sekä palveluprosessin kehittämistä.
Työn empiirinen osuus pitää sisällään osallistuvan havainnoinnin. Havainnointia tehtiin työpajan suunnitteluvaiheessa sekä itse työpajojen aikana, maaliskuusta 2018 toukokuuhun 2018 asti. Havainnoinnilla pyrittiin selvittämään työpajan kehittämisen tarpeita.
Muumikierros metsässä -työpaja oli Taidekaaren museopedagogisen kokonaisuuden yksittäinen osa. Kokonaisuus muodostui käynnistä Muumimuseossa, sekä toiminnallisesta työpajasta. Työpaja vaihtoehtoja oli seitsemän kappaletta ja Muumikierros metsässä -työpaja oli yksi näistä.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus pitää sisällään teemahaastattelun. Teemahaastattelu oli puolistrukturoitu haastattelu ja haastateltavana opinnäytetyössä oli Kulttuurikasvatus yksikön Taitteen ohjaava museolehtori. Haastattelu tehtiin lokakuussa 2018. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään opinnäytetyön taustatietoja.
Työn tuotoksena syntyi kehitetty palvelukonsepti sekä palveluprosessissa syntyneet Service blueprint, taloudellinen analyysi sekä ulkoinen tuotekuvaus tuote-esitteen muodossa.
This is a case study. The research task of the study was; How do we develop the service concept and service process of the Experiential Moomin Tour in the Forest in accordance with the product development process of the tourism product? The thesis consists of a theoretical part, an empirical part and qualitative research.
The theoretical part of the thesis dealt with the tourism product, the experience product, the productisation and product development of the tourism company, the development of the service concept and the development of the service process.
The empirical part of the work involves participatory observation. Observations were made during the planning sessions at the workshop design stage and during the workshops, from March 2018 to May 2018. The aim was to identify the needs of the workshop development.
The workshop of the Moomin Tour in the Forest was a part of an museum pedagogical program in Taidekaari. The entity consisted of visiting the Institute of Culture Moomin Museum and participatory workshop. There were seven different workshop options of which the Moomin Tour in the Forest was one.
The qualitative research of the thesis includes a focused interview. The theme interview was a semi-structured interview and the interviewee was a Cultural Lecturer in the Department of Cultural Education. The interview was conducted in October 2018. The aim of the interview was to find out the background information of the thesis.
The result of the work was the developed service concept and Service blueprint, financial analysis and external product description in the form of a product brochure.