Markkinointisuunnitelma kokouspalveluille, case: Original Sokos Hotel Puijonsarvi
Kuronen, Kerttu (2019)
Kuronen, Kerttu
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma Original Sokos Hotel Puijonsarven kokouspalveluille. Työ tehtiin toimeksiantona Kuopion keskustassa sijaitsevalle hotellille, joka tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluiden lisäksi kokouspalveluita. Opinnäytetyössä käsitellään markkinointisuunnitelmaa kokouspalveluiden näkökulmasta. Työn tutkinnallisessa osuudessa oli tarkoitus selvittää, kuinka lisätä kokouspalveluiden näkyvyyttä ja myyntiä markkinointisuunnitelman avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti markkinointia, digitaalista markkinointia sekä markkinointisuunnitelman tekemistä ja siinä avataan markkinointisuunnitelman tekemisen pääpiirteet tarkemmin. Teoriaosuudessa lähdemateriaalina on käytetty markkinointiin ja markkinoinnin suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kokouspalveluiden mahdollisia asiakkaita. Opinnäytetyö sisältää näiden lisäksi markkinointisuunnitelmalle ominaiset piirteet, jotka ovat yritykselle suunnatut analyysit, tavoitteet, strategiat, kohderyhmät sekä seurannan käsittely.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi selkeä ja tarkka markkinointisuunnitelma, joka sisältää vuosisuunnitelman. Vuosisuunnitelmassa eritellään kaikki markkinointiviestinnän toimenpiteet kuukausittain. Konkreettisen suunnitelman avulla yritys pystyy jatkossa markkinoimaan kokouspalveluitaan suunnitelmallisesti ja samalla kehittää toimintaansa ja seuraamaan tuloksia.
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti markkinointia, digitaalista markkinointia sekä markkinointisuunnitelman tekemistä ja siinä avataan markkinointisuunnitelman tekemisen pääpiirteet tarkemmin. Teoriaosuudessa lähdemateriaalina on käytetty markkinointiin ja markkinoinnin suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kokouspalveluiden mahdollisia asiakkaita. Opinnäytetyö sisältää näiden lisäksi markkinointisuunnitelmalle ominaiset piirteet, jotka ovat yritykselle suunnatut analyysit, tavoitteet, strategiat, kohderyhmät sekä seurannan käsittely.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi selkeä ja tarkka markkinointisuunnitelma, joka sisältää vuosisuunnitelman. Vuosisuunnitelmassa eritellään kaikki markkinointiviestinnän toimenpiteet kuukausittain. Konkreettisen suunnitelman avulla yritys pystyy jatkossa markkinoimaan kokouspalveluitaan suunnitelmallisesti ja samalla kehittää toimintaansa ja seuraamaan tuloksia.