Ohjelmistoratkaisu sähköajoneuvoon
Pirinen, Henri (2019)
Pirinen, Henri
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ohjelmistoratkaisu opinnäytetyön tilaajan itserakentamaan sähköajoneuvoon. Ohjelmiston avulla on mahdollista hallita ajoneuvon akkuihin ja moottoriin liittyviä laitteita sekä tuottaa reaaliaikaista mittausdataa.
Ajoneuvoon tuotetaan rajapinta, joka mahdollistaa laitteiden kommunikoinnin keskenään. Rajapinnan kautta voidaan ohjata ja lukea laitteiden mittauksia Web-pohjaisen käyttöliittymän avulla. Julkiseen verkkoon tehdään toinen rajapinta, jolla on MQTT-yhteys ajoneuvon rajapintaan. Tämä rajapinta on yhteydessä tietokantaan, jonne kirjataan mittaustulokset. Sen kautta voidaan myös asettaa ajoneuvon lämmitin, ON/OFF tilaan.
Ajoneuvoon on valmistettu kolme erilaista Arduino-pohjaista korttia. Driver-kortin tehtävä on ohjata moottorinpyörityssuuntaa ja vakionopeudensäädintä, asettaa ajoneuvo lataustilaan ja ohjata lämmitintä. Controller-kortin tehtävä on välittää jännite- ja lämpö-tilamittaukset ajoneuvon rajapintaan ja asettaa akkukennoryhmät jännitteentasaustilaan. Thermocouple-kortin tehtävä on mitata ajoneuvon moottorin lämpötilaaja lähettää ne ajoneuvon rajapintaan.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osuudesta. Suunnitteluosuudessa määritellään opinnäytetyössä käytettävät tekniikat ja kehitystyökalut. Teoriaosuudessa esitellään valittujen tekniikoiden ja kehitystyökalujen toimintaa. Toteutusosuudessa on esitelty valmiin järjestelmän rakenne ja toiminta.
Ajoneuvoon tuotetaan rajapinta, joka mahdollistaa laitteiden kommunikoinnin keskenään. Rajapinnan kautta voidaan ohjata ja lukea laitteiden mittauksia Web-pohjaisen käyttöliittymän avulla. Julkiseen verkkoon tehdään toinen rajapinta, jolla on MQTT-yhteys ajoneuvon rajapintaan. Tämä rajapinta on yhteydessä tietokantaan, jonne kirjataan mittaustulokset. Sen kautta voidaan myös asettaa ajoneuvon lämmitin, ON/OFF tilaan.
Ajoneuvoon on valmistettu kolme erilaista Arduino-pohjaista korttia. Driver-kortin tehtävä on ohjata moottorinpyörityssuuntaa ja vakionopeudensäädintä, asettaa ajoneuvo lataustilaan ja ohjata lämmitintä. Controller-kortin tehtävä on välittää jännite- ja lämpö-tilamittaukset ajoneuvon rajapintaan ja asettaa akkukennoryhmät jännitteentasaustilaan. Thermocouple-kortin tehtävä on mitata ajoneuvon moottorin lämpötilaaja lähettää ne ajoneuvon rajapintaan.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osuudesta. Suunnitteluosuudessa määritellään opinnäytetyössä käytettävät tekniikat ja kehitystyökalut. Teoriaosuudessa esitellään valittujen tekniikoiden ja kehitystyökalujen toimintaa. Toteutusosuudessa on esitelty valmiin järjestelmän rakenne ja toiminta.