Ex d -välilaipan kehitysprojekti
Tuppi, Eero (2019)
Tuppi, Eero
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tutkia räjähdysvaarallisiin tiloihin suunnatun sähkömoottorin staattorirungon ja liitäntäkotelon välistä kaapeliläpivientiä. Samasta aiheesta on tehty aiemminkin projekteja ja tämä opinnäytetyö toimii osaksi jatkona niille.
Teoriaosuudessa käydään läpi lyhyesti oikosulkumoottorin perusrakenne ja toimintaperiaate, Ex-moottorin eroavaisuudet, sekä tarkastellaan räjähdysvaarallisiin tiloihin suunnattujen laitteiden ominaisuuksia ja hyväksyntävaatimuksia. Teoriaosuuden lähteinä käytin tärkeimpänä opinnäytetyössä kehitettävää komponenttia koskevia kansainvälisiä standardeja, aiheeseen liittyviä verkkojulkaisuja, sekä kollegoiltani saatua tietoa edellisistä projekteista ja niissä tehdyistä havainnoista. Työn tekemisessä suurin rooli oli prototyyppien suunnittelulla, testauksella ja niistä saatujen testituloksien sekä havaintojen tarkastelulla.
Työn aikana suunniteltiin, valmistettiin sekä teetettiin kaksi eri prototyyppiä, joista molemmista tehtiin useampia näytteitä. Prototyypeille tehtiin eri tyyppisiä testejä ja tutkimuksia. Työssä tutkittiin lisäksi myös prototyyppeihin liittyviä tuotteita ja ilmiöitä myös varsinaisista prototyypeistä erillään. Prototyyppien testitulosten ja niiden arvioinnin perusteella saatiin arvokasta tietoa ja hyviä ideoita projektiin liittyvää jatkokehitystä varten. Opinnäytetyön osalle asetetut tavoitteet täyttyivät, sillä tehty tutkimus oli kokonaisuudessaan riittävän laaja ja tulokset kattavia, sekä toisella prototyypeistä saatiin lupaavia testituloksia. Koko projekti ei tullut opinnäytetyön aikana valmiiksi sen runsaasti aikaa vaativien hyväksyntäprosessien luonteiden sekä suuren työn määrän vuoksi, mutta opinnäytetyöstä saatujen tietojen valossa projektin jatkaminen on selkeämpää ja lähempänä onnistumista.
Teoriaosuudessa käydään läpi lyhyesti oikosulkumoottorin perusrakenne ja toimintaperiaate, Ex-moottorin eroavaisuudet, sekä tarkastellaan räjähdysvaarallisiin tiloihin suunnattujen laitteiden ominaisuuksia ja hyväksyntävaatimuksia. Teoriaosuuden lähteinä käytin tärkeimpänä opinnäytetyössä kehitettävää komponenttia koskevia kansainvälisiä standardeja, aiheeseen liittyviä verkkojulkaisuja, sekä kollegoiltani saatua tietoa edellisistä projekteista ja niissä tehdyistä havainnoista. Työn tekemisessä suurin rooli oli prototyyppien suunnittelulla, testauksella ja niistä saatujen testituloksien sekä havaintojen tarkastelulla.
Työn aikana suunniteltiin, valmistettiin sekä teetettiin kaksi eri prototyyppiä, joista molemmista tehtiin useampia näytteitä. Prototyypeille tehtiin eri tyyppisiä testejä ja tutkimuksia. Työssä tutkittiin lisäksi myös prototyyppeihin liittyviä tuotteita ja ilmiöitä myös varsinaisista prototyypeistä erillään. Prototyyppien testitulosten ja niiden arvioinnin perusteella saatiin arvokasta tietoa ja hyviä ideoita projektiin liittyvää jatkokehitystä varten. Opinnäytetyön osalle asetetut tavoitteet täyttyivät, sillä tehty tutkimus oli kokonaisuudessaan riittävän laaja ja tulokset kattavia, sekä toisella prototyypeistä saatiin lupaavia testituloksia. Koko projekti ei tullut opinnäytetyön aikana valmiiksi sen runsaasti aikaa vaativien hyväksyntäprosessien luonteiden sekä suuren työn määrän vuoksi, mutta opinnäytetyöstä saatujen tietojen valossa projektin jatkaminen on selkeämpää ja lähempänä onnistumista.