Laatukäsikirjan laatiminen Kuortaneen Urheiluopistosäätiön palvelukeskukselle
Yhtiö, Mila (2019)
Yhtiö, Mila
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132761
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kuortaneen Urheiluopistosäätiölle. Julkaistava opinnäytetyö käsittää laatukäsikirjan laatimisen prosessin, joka toimi pohjana varsinaisen laatukäsikirjan laatimiselle. Laatukäsikirja jää vain toimeksiantajan käyttöön, eikä sitä julkisteta. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Kuortaneen Urheiluopistosäätiön palvelukeskukselle laatukäsikirja, jonka tuli pohjautua Q1000-laadunhallintaohjelmaan, ja sen tuli olla yhteensopiva Kuortaneen Urheiluopistosäätiön HyVa- keskuksen laatukäsikirjan kanssa.
Tutkimusmenetelminä olivat lähinnä benchmarking, jota toteutettiin työpöytäkartoituksen menetelmin ja dokumenttianalyysi, jossa merkittävää osaa näytteli Laatutonni-laatujärjestelmän raamitus sekä Kuortaneen Urheiluopistolla vuoden 2017 aikana kerätyt asiakaspalautteet ja HyVa-keskuksen laatukäsikirja. Lisäksi kerättiin tietoa ja kommentteja haastattelemalla Kuortaneen urheiluopiston eri organisaatioissa ja eri rooleissa toimivia työntekijöitä. Saatua tietoa analysoitiin, ja sitä käytettiin sekä tämän opinnäytetyöprosessin että varsinaisen laatukäsikirjan tekemisessä.
Projektin johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatukäsikirjan laadinnan onnistumisen kannalta on tärkeää määritellä tarkasti tavoitteet ja rajaukset. Ilman tätä määrittelyä ei voida olla varmoja, että toimeksiantajalla ja toimeksisaajalla on projektista yhtenevä näkemys. On myös erittäin tärkeää, että projektin valmistuttua käyttöönotolle annetaan riittävän suuri painoarvo ja että kehittämistä jatketaan todellisten hyötyjen aikaansaamiseksi.
Tutkimusmenetelminä olivat lähinnä benchmarking, jota toteutettiin työpöytäkartoituksen menetelmin ja dokumenttianalyysi, jossa merkittävää osaa näytteli Laatutonni-laatujärjestelmän raamitus sekä Kuortaneen Urheiluopistolla vuoden 2017 aikana kerätyt asiakaspalautteet ja HyVa-keskuksen laatukäsikirja. Lisäksi kerättiin tietoa ja kommentteja haastattelemalla Kuortaneen urheiluopiston eri organisaatioissa ja eri rooleissa toimivia työntekijöitä. Saatua tietoa analysoitiin, ja sitä käytettiin sekä tämän opinnäytetyöprosessin että varsinaisen laatukäsikirjan tekemisessä.
Projektin johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatukäsikirjan laadinnan onnistumisen kannalta on tärkeää määritellä tarkasti tavoitteet ja rajaukset. Ilman tätä määrittelyä ei voida olla varmoja, että toimeksiantajalla ja toimeksisaajalla on projektista yhtenevä näkemys. On myös erittäin tärkeää, että projektin valmistuttua käyttöönotolle annetaan riittävän suuri painoarvo ja että kehittämistä jatketaan todellisten hyötyjen aikaansaamiseksi.