Malmin kotiutustiimin toiminnan kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi
Sulka, Laura; Nordström, Krista (2019)
Sulka, Laura
Nordström, Krista
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132706
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Malmin kotiutustiimin toiminnan asiakaslähtöisyyteen liittyviä kehittämistarpeita henkilökunnan näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Malmin kotiutustiimin toimintaa. Tässä opinnäytetyössä asiakkaalla tarkoitetaan potilasta.
Terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä lähtökohtana pidetään asiakaslähtöisyyttä ja uudistetulla sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmällä pyritään vastaamaan monipuolisemmin asiakkaan tarpeisiin. Asiakasta pidetään tasavertaisena osallistujana hoitoaan koskevassa päätöksenteossa kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Malmin kotiutustiimi on kehitetty asiakkaan turvalliseen ja sujuvaan sairaalasta kotiuttamiseen ja yksilölliseen, sairaanhoidolliseen avuntarpeeseen toipilasvaiheessa.
Opinnäytetyön aihe pohjautui työelämäkumppanin tarpeeseen kehittää omaa toimintaansa ja hoidon laatua asiakaskäynneillä asiakkaan kotona. Toiveena oli hyödyntää Malmin kotiutustiimin teettämiä puolivuosittaisia asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia pohja-aineistona tutkimuksessa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen sisällönanalyysi ja tutkimusaineiston pohja-aineisto kerättiin Malmin kotiutustiimin toukokuussa vuoden 2018 tehdyn asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista. Pohja-aineiston ja teorian pohjalta valittiin kolme teemaa, jotka olivat asiakaslähtöisyys, asiakkaan osallistaminen ja sairaalasta kotiutuminen. Teemoista tehtiin tarkennetut kysymykset sairaanhoitajien teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto oli opinnäytetyön varsinainen tutkimusaineisto, joka äänitettiin ja litteroitiin eli kirjoitettiin tekstimuotoon.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin tuottamat tärkeimmät tulokset liittyivät tiedonvälityksen ja tunnettavuuden lisäämisen kehittämiseen, asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen, asiakaslähtöiseen hoidontarpeen kartoittamisen liittyviin tekijöihin, ennaltaehkäisevään hoitotyöhön siirtymävaiheessa sairaalasta kotiin sekä yhteistyön kehittämiseen hoitotahojen välillä. Näistä aiheista syntyi eniten vuorovaikutuksellista keskustelua ja kommentteja kehittämistarpeiden näkökulmasta haastattelun osallistujilta. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Malmin kotiutustiimin toiminnan kehittämisessä asiakaslähtöisemmäksi.
Tuloksista tehtyjen päätelmien mukaan Malmin kotiutustiimin toiminnan ja asiakaskäyntien kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi edellyttää hoitotieteellisiin tutkimuksiin ja teoriataustaan perustuen vuorovaikutustaitojen syventämistä lisäkoulutuksilla, hoitovälineiden monipuolistamista sekä tasavertaisuuden lisäämistä samanlaisilla asiakasryhmillä hoidontarpeen kartoittamisen liittyvissä tekijöissä. Lisäksi edellytetään tiedonvälityksen kulun ja kotiutustiimin tunnettavuuden parantamista lisäämällä yhteistyötä hoitotahojen välillä sekä lisäämällä ennaltaehkäiseviä käytänteitä liittyen asiakkaan sairaalasta kotiutumiseen.
Asiasanat: ohjaus hoitotyössä, kotiutustiimi, asiakaslähtöisyys, hyvä hoito kotiutustiimissä, sairaalasta kotiutuminen, kotihoito
Terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä lähtökohtana pidetään asiakaslähtöisyyttä ja uudistetulla sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmällä pyritään vastaamaan monipuolisemmin asiakkaan tarpeisiin. Asiakasta pidetään tasavertaisena osallistujana hoitoaan koskevassa päätöksenteossa kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Malmin kotiutustiimi on kehitetty asiakkaan turvalliseen ja sujuvaan sairaalasta kotiuttamiseen ja yksilölliseen, sairaanhoidolliseen avuntarpeeseen toipilasvaiheessa.
Opinnäytetyön aihe pohjautui työelämäkumppanin tarpeeseen kehittää omaa toimintaansa ja hoidon laatua asiakaskäynneillä asiakkaan kotona. Toiveena oli hyödyntää Malmin kotiutustiimin teettämiä puolivuosittaisia asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia pohja-aineistona tutkimuksessa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen sisällönanalyysi ja tutkimusaineiston pohja-aineisto kerättiin Malmin kotiutustiimin toukokuussa vuoden 2018 tehdyn asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista. Pohja-aineiston ja teorian pohjalta valittiin kolme teemaa, jotka olivat asiakaslähtöisyys, asiakkaan osallistaminen ja sairaalasta kotiutuminen. Teemoista tehtiin tarkennetut kysymykset sairaanhoitajien teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto oli opinnäytetyön varsinainen tutkimusaineisto, joka äänitettiin ja litteroitiin eli kirjoitettiin tekstimuotoon.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin tuottamat tärkeimmät tulokset liittyivät tiedonvälityksen ja tunnettavuuden lisäämisen kehittämiseen, asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen, asiakaslähtöiseen hoidontarpeen kartoittamisen liittyviin tekijöihin, ennaltaehkäisevään hoitotyöhön siirtymävaiheessa sairaalasta kotiin sekä yhteistyön kehittämiseen hoitotahojen välillä. Näistä aiheista syntyi eniten vuorovaikutuksellista keskustelua ja kommentteja kehittämistarpeiden näkökulmasta haastattelun osallistujilta. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Malmin kotiutustiimin toiminnan kehittämisessä asiakaslähtöisemmäksi.
Tuloksista tehtyjen päätelmien mukaan Malmin kotiutustiimin toiminnan ja asiakaskäyntien kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi edellyttää hoitotieteellisiin tutkimuksiin ja teoriataustaan perustuen vuorovaikutustaitojen syventämistä lisäkoulutuksilla, hoitovälineiden monipuolistamista sekä tasavertaisuuden lisäämistä samanlaisilla asiakasryhmillä hoidontarpeen kartoittamisen liittyvissä tekijöissä. Lisäksi edellytetään tiedonvälityksen kulun ja kotiutustiimin tunnettavuuden parantamista lisäämällä yhteistyötä hoitotahojen välillä sekä lisäämällä ennaltaehkäiseviä käytänteitä liittyen asiakkaan sairaalasta kotiutumiseen.
Asiasanat: ohjaus hoitotyössä, kotiutustiimi, asiakaslähtöisyys, hyvä hoito kotiutustiimissä, sairaalasta kotiutuminen, kotihoito