Kongressien yhteiskuntavastuu Helsingissä
Huttunen, Annamari; Salminen, Karoliina (2018)
Huttunen, Annamari
Salminen, Karoliina
2018
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132702
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli kongressien yhteiskuntavastuu Helsingissä. Opinnäytetyö toteutettiin selvityksenä Helsinki Marketingille/Helsinki Convention Bureaulle, joka toimi työn toimeksiantajana. Tavoitteena oli selvittää Helsingin kongressien yhteiskuntavastuuta verrattuna sen kilpailijoihin kansainvälisillä kongressimarkkinoilla. Selvityksen tekemiseen käytimme SWOT -analyysejä, joiden pohjalta teimme benchmarking -vertailua. Vertailun kohteeksi valitsimme Tukholman ja Kööpenhaminan, koska kyseiset pohjoismaiset kaupungit ovat Helsingin kanssa hyvin samankaltaisia, ja tästä syystä vertailu näiden kaupunkien välillä oli hyödyllistä. Työn alussa avaamme työn aihesiin liittyviä käsitteitä ja analysoimme Suomea kongressimaana sekä Helsinkiä kongressikaupunkina. Tämän jälkeen kerromme Finland Convention Bureausta ja heidän toiminnastaan. Seuraavaksi käsittelemme opinnäytetyömme teoriaa. Teorian ensimmäisenä ja isoimpana käsitteenä on yhteiskuntavastuu ja sen osa-alueet (taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristöllinen vastuu). Tämän jälkeen heijastamme vastuullisuutta kongressimaailmaan, ja kerromme minkälainen kongressin tulisi olla, jotta se olisi vastuullinen. Seuraavana käsittelimme kongressien legacya, eli mitä kongressi jättää ja minkälaisia vaikutuksia kongressimatkailulla on isäntäkaupunkiin. Työmme tutkimusvaiheessa teimme selvitystä kolmen kongressikaupungin välillä. Vertailun kohteena olivat Helsinki, Tukholma sekä Kööpenhamina, joiden kilpailullisia yhtäläisyyksiä ja eroja listasimme SWOT -analyysiäkäyttäen. SWOT -analyysien kautta pysytimme seuraavaksi rakentamaan benchmarking -vertailu näiden maiden välillä. Benchamrking -vertailun avulla saimme konkreettista tietoa tarvittavia kehitysideoita varten. Selkeimmäksi kehittämisen kohteeksi Helsinginkongressimarkkinoilla näimme Suomen ja Helsingin imagon sekä brändin vahvistamisen, joka olisi hyvä yhdistää maamme ainutlaatuiseen ja puhtaaseen luontoon. Tällä tavalla pystyttäisiin erottumaan hyvin kilpailijoista, ja luomaan Helsingille vahvempaa, tunnetumpaa kuvaa maailmalla. Selvityksemme ansiosta saimme selville, että Suomella on vielä parannettavaa noustakseen suurimpien kansainvälisten kongressin isäntäkaupunkien joukkoon. Vaikka Helsinki vetääkin puoleensa paljon kongressivieraita, on se silti vielä jäljessä Tukholmaan ja Kööpenhaminaan verrattaessa. Helsingillä on kuitenkin kaikki resurssit nousta kongressimaiden kärkeen, jos se vaan osaa kehittää imagoaan ja brändiään ja näin tuoda Suomea tunnetummaksi kansainvälisillä kongressimarkkinoilla.