Robotiikan ja automaation hyödyntäminen pienessä tilitoimistossa
Nyyla, Paula (2019)
Nyyla, Paula
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia, miten pienessä tilitoimistossa voidaan hyödyntää robotiikan ja automaation käyttöä. Työn tavoitteena on selvittää, onko robotiikan käytöstä hyötyä pienelle tilitoimistolle, ja lisätä tietoisuutta robotiikan käytöstä ja sen mahdollisuuksista. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä ovat, mitä kaikkea henkilöstön tulee ottaa huomioon robotiikan suunnittelussa ja ylläpidossa ja että kannattaako robotiikka ottaa käyttöön pienessä tilitoimistossa. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan robotiikkaa palkanlaskennassa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusstrategiana tapaustutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin toimeksiantajaa, toimeksiantajan kahta asiakasyritystä sekä vertailukohteena toimivaa yritystä. Kaikille haastateltaville esitettiin puolistrukturoidut haastattelukysymykset ja näiden pohjalta saatiin tutkimustulokset.
Tutkimuksen kautta pyrittiin ymmärtämään syvällisesti tutkittavaa kohdetta, eli robotiikan käyttöä. Vertailukohteena toimivan yrityksen käyttäjäkokemusten avulla pyrittiin muodostamaan toimeksiantajalle käytännön kokemuksia ja tietoa robotiikan käytöstä. Tutkimustulosten avulla saatiin selville, että robotiikka on iso prosessi yritykselle ja pienessä tilitoimistossa suurin hyöty tulee automaation tehokkaasta käytöstä sekä yksittäisten työvaiheiden robotisoimisesta. Kokonaisuuksia, kuten palkanlaskentaa, ei ole tehokasta täysin robotisoida. Tapaustutkimusstrategian avulla kuitenkin saavutettiin tavoite, eli lisättiin ymmärrystä robotiikan käyttämisestä erilaisiin osa-alueisiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusstrategiana tapaustutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin toimeksiantajaa, toimeksiantajan kahta asiakasyritystä sekä vertailukohteena toimivaa yritystä. Kaikille haastateltaville esitettiin puolistrukturoidut haastattelukysymykset ja näiden pohjalta saatiin tutkimustulokset.
Tutkimuksen kautta pyrittiin ymmärtämään syvällisesti tutkittavaa kohdetta, eli robotiikan käyttöä. Vertailukohteena toimivan yrityksen käyttäjäkokemusten avulla pyrittiin muodostamaan toimeksiantajalle käytännön kokemuksia ja tietoa robotiikan käytöstä. Tutkimustulosten avulla saatiin selville, että robotiikka on iso prosessi yritykselle ja pienessä tilitoimistossa suurin hyöty tulee automaation tehokkaasta käytöstä sekä yksittäisten työvaiheiden robotisoimisesta. Kokonaisuuksia, kuten palkanlaskentaa, ei ole tehokasta täysin robotisoida. Tapaustutkimusstrategian avulla kuitenkin saavutettiin tavoite, eli lisättiin ymmärrystä robotiikan käyttämisestä erilaisiin osa-alueisiin.