Nuuska ja energiajuomat: oppitunnit peruskoulun 5. - 6. luokan oppilaille
Havilo, Erica; Eränummi, Tiina (2019)
Havilo, Erica
Eränummi, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212624
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tilaustyö espoolaisen koulun terveydenhoitajalta, toiveena oli nuuskaa ja energiajuomia käsittelevät oppitunnit 5.-ja 6. -luokkalaisille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koostaa ajantasaista tietoa nuuskan ja energiajuomien sisällöstä, sekä haittavaikutuksista. Oppitunnit suunniteltiin terveyden edistämisen ja ryhmänohjaamisen teorioihin peilaten. Tavoitteena oli terveyden edistämiseen tähtäävän tietopohjan lisääminen oppituntien avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu luotettavista lähteistä kerätylle informaatiolle nuuskasta, energiajuomista, suunterveydestä, ryhmänohjaamisesta ja terveyden edistämisestä. Terveyden edistämisessä keskityttiin tiedonhakuun erilaisista toimintamalleista, terveydenhoitajan roolista käytännön työssä, asennekasvatuksen toimivuuteen, sekä nuorten päihteiden käytön ehkäisyyn. Oppitunnit suunniteltiin tietoperustaa hyödyntäen toiminnallisiksi kokonaisuuksiksi, aitoon vuorovaikutukseen ja positiiviseen ilmapiiriin keskittyen.
Oppituntien onnistumista arvioitiin arviointikaavakkeen avulla ja sen täyttivät kaikki osallistuneet oppilaat (N=85). Arviointikaavakkeessa oli kuusi kysymystä, joilla arvioitiin oppitunnin eri osa-alueita: oppitunnin aiheen kiinnostavuus, uuden informaation saaminen, oppitunnilta mieleen jääneet asiat, oppitunnin pituus, mahdolliset lisätoiveet ja oppitunnin ilmapiiri. Opettajilta saatiin kaksi palautekaavaketta tunnin onnistumisesta. Oppitunnit olivat arvion mukaan erittäin onnistuneita ja opinnäytetyön toiminnallisen osion tavoitteet saavutettiin. Oppimista edistävä toimiva vuorovaikutus, sekä turvallinen ilmapiiri toteutuivat ja oppilaat olivat saaneet uutta tietoa oppitunneilta.
Lasten ja nuorten ehkäisevän päihdetyön tulee perustua moniammatilliseen, laaja-alaiseen ja pitkäkestoiseen terveyden edistämiseen yhteiskunnassamme. Tutkimusten mukaan parhaiten lasten ja nuorten päihteiden käyttöä ehkäistään siten, että toiminta kohdistetaan lapsiin itseensä, heidän vanhempiinsa, ystäväpiiriin ja elinympäristöön yhtaikaisesti, monenlaisilla menetelmillä ja pitkäkestoisesti. Kansainvälisesti tämäntyyppisillä hankkeilla on saatu hyviä tuloksia ja näiden toivotaan rantautuvan myös Suomeen.
Kouluterveydenhoitajalla voisi olla merkittävä rooli eri toimijoiden yhteishankkeessa, esimerkiksi terveyden edistämiseen liittyvien oppituntien avulla, Vakiintuneiden käytäntöjen ja rakenteiden luominen osaksi moniammatillista yhteishanketta voisi olla mielenkiintoinen opinnäytetyöprojekti tuleville terveydenhoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu luotettavista lähteistä kerätylle informaatiolle nuuskasta, energiajuomista, suunterveydestä, ryhmänohjaamisesta ja terveyden edistämisestä. Terveyden edistämisessä keskityttiin tiedonhakuun erilaisista toimintamalleista, terveydenhoitajan roolista käytännön työssä, asennekasvatuksen toimivuuteen, sekä nuorten päihteiden käytön ehkäisyyn. Oppitunnit suunniteltiin tietoperustaa hyödyntäen toiminnallisiksi kokonaisuuksiksi, aitoon vuorovaikutukseen ja positiiviseen ilmapiiriin keskittyen.
Oppituntien onnistumista arvioitiin arviointikaavakkeen avulla ja sen täyttivät kaikki osallistuneet oppilaat (N=85). Arviointikaavakkeessa oli kuusi kysymystä, joilla arvioitiin oppitunnin eri osa-alueita: oppitunnin aiheen kiinnostavuus, uuden informaation saaminen, oppitunnilta mieleen jääneet asiat, oppitunnin pituus, mahdolliset lisätoiveet ja oppitunnin ilmapiiri. Opettajilta saatiin kaksi palautekaavaketta tunnin onnistumisesta. Oppitunnit olivat arvion mukaan erittäin onnistuneita ja opinnäytetyön toiminnallisen osion tavoitteet saavutettiin. Oppimista edistävä toimiva vuorovaikutus, sekä turvallinen ilmapiiri toteutuivat ja oppilaat olivat saaneet uutta tietoa oppitunneilta.
Lasten ja nuorten ehkäisevän päihdetyön tulee perustua moniammatilliseen, laaja-alaiseen ja pitkäkestoiseen terveyden edistämiseen yhteiskunnassamme. Tutkimusten mukaan parhaiten lasten ja nuorten päihteiden käyttöä ehkäistään siten, että toiminta kohdistetaan lapsiin itseensä, heidän vanhempiinsa, ystäväpiiriin ja elinympäristöön yhtaikaisesti, monenlaisilla menetelmillä ja pitkäkestoisesti. Kansainvälisesti tämäntyyppisillä hankkeilla on saatu hyviä tuloksia ja näiden toivotaan rantautuvan myös Suomeen.
Kouluterveydenhoitajalla voisi olla merkittävä rooli eri toimijoiden yhteishankkeessa, esimerkiksi terveyden edistämiseen liittyvien oppituntien avulla, Vakiintuneiden käytäntöjen ja rakenteiden luominen osaksi moniammatillista yhteishanketta voisi olla mielenkiintoinen opinnäytetyöprojekti tuleville terveydenhoitajaopiskelijoille.