Co-creating an in-house service concept for boosting innovation and development
Järvinen, Marika (2019)
Järvinen, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212622
Tiivistelmä
Organisaatiot tarvitsevat uusia valmiuksia selviytyäkseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Niiden on kyettävä sopeutumaan uusiin tilanteisiin sekä pystyttävä kehittämään ja innovoimaan palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää alustava sisäinen palvelukonsepti innovaatio- ja kehittämistoiminnan tehostamiseksi Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.
Opinnäytetyössä tutkittiin organisaation palveluinnovaatiokyvykkyyksiä sekä strategisella ja operatiivisella tasolla että osaamisen näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin palvelukeskeistä logiikkaa, dynaamisia kyvykkyyksiä, jobs-to-be-done -lähestymistapaa sekä palvelumuotoilua palvelun innovaatio- ja kehityskyvykkyyden näkökulmasta. Opinnäytetyön empiirisessä osassa selvitettiin mitä tukea konseptin asiakkaat eli henkilöstö (työntekijät, esimiehet, johtaja) kokee tarvitsevansa, jotta innovointi- ja kehittämistoimintaa voidaan edistää organisaatiossa. Palvelukonsepti luotiin yhteiskehittämällä asiakkaiden sekä innovaatio- ja kehitysasiantuntijoiden kanssa. Empiirisessä osassa sovellettiin palvelumuotoiluprosessia. Metodeina käytettiin kohderyhmäkeskusteluja ja yhteiskehittämisen työpajoja.
Alustava palvelukonsepti luotiin rakentamalla teoreettisen kehykseen ratkaisut niihin henkilöstön esittämiin tarpeisiin, jotka löydettiin opinnäytetyön empiirisessä osassa. Ehdotettu konsepti esitetään visualisoituna kokonaisuutena, jossa ratkaisut toimivat sisäisen konseptin rakennuspalikkoina. Lisäksi ehdotettiin kolmea suunnitteluohjainta muistuttamaan konseptin asiakasta soveltaa ihminen ensin -ajattelua, etsiä kokonaisvaltaisia ratkaisuja ja siirtää tietoa kehittämisestä avoimesti eteenpäin.
Konseptia tulisi edelleen kehittää yhdessä asiakkaiden ja muiden mahdollisten sidosryhmien kanssa. Jokainen rakennuspalikka on myös lähtökohta omalle kehitystyölle. Konseptin implementoinnin jälkeen olisi tarpeen tutkia, miten tämä konsepti on edistänyt innovaatio- ja kehittämistoimintaa organisaatiossa.
Opinnäytetyössä tutkittiin organisaation palveluinnovaatiokyvykkyyksiä sekä strategisella ja operatiivisella tasolla että osaamisen näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin palvelukeskeistä logiikkaa, dynaamisia kyvykkyyksiä, jobs-to-be-done -lähestymistapaa sekä palvelumuotoilua palvelun innovaatio- ja kehityskyvykkyyden näkökulmasta. Opinnäytetyön empiirisessä osassa selvitettiin mitä tukea konseptin asiakkaat eli henkilöstö (työntekijät, esimiehet, johtaja) kokee tarvitsevansa, jotta innovointi- ja kehittämistoimintaa voidaan edistää organisaatiossa. Palvelukonsepti luotiin yhteiskehittämällä asiakkaiden sekä innovaatio- ja kehitysasiantuntijoiden kanssa. Empiirisessä osassa sovellettiin palvelumuotoiluprosessia. Metodeina käytettiin kohderyhmäkeskusteluja ja yhteiskehittämisen työpajoja.
Alustava palvelukonsepti luotiin rakentamalla teoreettisen kehykseen ratkaisut niihin henkilöstön esittämiin tarpeisiin, jotka löydettiin opinnäytetyön empiirisessä osassa. Ehdotettu konsepti esitetään visualisoituna kokonaisuutena, jossa ratkaisut toimivat sisäisen konseptin rakennuspalikkoina. Lisäksi ehdotettiin kolmea suunnitteluohjainta muistuttamaan konseptin asiakasta soveltaa ihminen ensin -ajattelua, etsiä kokonaisvaltaisia ratkaisuja ja siirtää tietoa kehittämisestä avoimesti eteenpäin.
Konseptia tulisi edelleen kehittää yhdessä asiakkaiden ja muiden mahdollisten sidosryhmien kanssa. Jokainen rakennuspalikka on myös lähtökohta omalle kehitystyölle. Konseptin implementoinnin jälkeen olisi tarpeen tutkia, miten tämä konsepti on edistänyt innovaatio- ja kehittämistoimintaa organisaatiossa.