Tauota istumistasi! - Skinnarilan kampuksen opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistäminen
Forsell, Vilma; Pukkinen, Janita; Tammisto, Emmi (2019)
Forsell, Vilma
Pukkinen, Janita
Tammisto, Emmi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212603
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda istumisen terveysvaikutuksia Lappeenrannan korkeakouluopiskelijoiden tietoisuuteen ja pyrkiä sitä kautta vaikuttamaan istumiseen liittyviin asenteisiin, tottumuksiin ja toimintatapoihin Lappeenrannan korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Tavoitteena on, että opinnäytetyön tuotosta voidaan hyödyntää Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun toimintatapojen suunnittelussa ja toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön toiminnallisena työnä tehtiin ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Moodleen Opiskeluterveydenhuollon kurssipohjaan osio, jossa annetaan ohjeita ja linkkejä istumisen tauottamiseen. Toiminnalliseen tuotokseen kuului myös kampuksen Hyvinvointimessuilla terveysvaikutuksien esiin nostaminen. Tapahtuman yhteydessä jaettiin opiskelijoille materiaalia, kuten taukojumppakortteja ja tietolehtisiä. Opiskelijoilla oli mahdollisuus keskustella istumistottumuksistaan ja tarvittaessa saada ohjausta elämäntapamuutokseen istumisen vähentämiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että istumistottumuksien muokkaaminen terveyttä edistävimmiksi opiskelijoiden keskuudessa on haastavaa aiheen sensitiivisyyden vuoksi. Elintavat ovat henkilökohtaisia. Muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan hyviä keinoja saada opiskelijat motivoitumaan ja kiinnostumaan omasta terveydestään ja sen edistämisestä.
Opinnäytetyön toiminnallisena työnä tehtiin ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Moodleen Opiskeluterveydenhuollon kurssipohjaan osio, jossa annetaan ohjeita ja linkkejä istumisen tauottamiseen. Toiminnalliseen tuotokseen kuului myös kampuksen Hyvinvointimessuilla terveysvaikutuksien esiin nostaminen. Tapahtuman yhteydessä jaettiin opiskelijoille materiaalia, kuten taukojumppakortteja ja tietolehtisiä. Opiskelijoilla oli mahdollisuus keskustella istumistottumuksistaan ja tarvittaessa saada ohjausta elämäntapamuutokseen istumisen vähentämiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että istumistottumuksien muokkaaminen terveyttä edistävimmiksi opiskelijoiden keskuudessa on haastavaa aiheen sensitiivisyyden vuoksi. Elintavat ovat henkilökohtaisia. Muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan hyviä keinoja saada opiskelijat motivoitumaan ja kiinnostumaan omasta terveydestään ja sen edistämisestä.