Asennot haltuun : Ergonomiaopas opiskeluun avoimessa oppimisympäristössä 5-6lk oppilaille
Lääperi, Elina; Backman, Niina (2019)
Lääperi, Elina
Backman, Niina
Oulun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212596
Tiivistelmä
Avoimet oppimisympäristöt peruskouluissa ovat yleistymässä Suomessa. Ne ovat uudenlaisia opiskeluympäristöjä, joiden pääteemoina ovat joustavuus ja muunneltavuus. Perinteisiä kalusteita on vähemmän ja niiden tilalla on erilaisia ratkaisuja, kuten säkkituoleja, erilaisia istuimia, katsomoja ja sohvia. Erilaisten kalusteratkaisujen vuoksi oppilaiden opiskeluasennot ovat vapaampia ja näin voivat kuormittaa tuki- ja liikuntaelimistöä eri tavalla. Toisaalta vapaammat kalusteet antavat oppilaille mahdollisuuden liikuskella enemmän ja vaihdella asentoaan monipuolisemmin.
Lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat lisääntyneet merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana. Lapset viettävät koulussa suuren osan päivästään, joten kouluympäristön merkitys ja opiskeluergonomia korostuvat lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäisyssä. Tämän vuoksi opinnäytetyömme kohdistuu lasten ja nuorten opiskeluergonomiaan avoimessa oppimisympäristössä, koska niihin ei ole tehty vielä kohdennettua opasta ergonomiasta.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisesti ja sen tavoitteena oli tuottaa videon muodossa oleva ergonomiaopas opiskeluun avoimessa oppimisympäristössä. Opas tuotettiin Tyrnävän Rantaroustin alakoululle, joka toimi opinnäytetyömme toimeksiantajana. Opinnäytetyömme tarkoituksena on olla osana lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyä. Oppaan sisältö pohjautuu havaitsemiimme ergonomialtaan epäsuotuisiin opiskeluasentoihin ja kattavaan tietoperustaan, jolla perustellaan oppaassa esitetyt valinnat ja ratkaisut. Opas suunniteltiin kohderyhmälle soveltuvaksi herätelläksemme heidän kiinnostustaan opiskeluergonomiaa kohtaan.
Opinnäytetyömme tuotoksena valmistunut opas on toimeksiantajakoulumme oppilaille hyvä väline lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyyn. Toimeksiantajakoulumme lisäksi opasta voivat hyödyntää muutkin avoimen oppimisympäristön koulut. Opinnäytetyöllämme olemme tuoneet ajankohtaisen asian esille koskien avointen oppimisympäristöjen opiskeluergonomiaa.
Lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat lisääntyneet merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana. Lapset viettävät koulussa suuren osan päivästään, joten kouluympäristön merkitys ja opiskeluergonomia korostuvat lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäisyssä. Tämän vuoksi opinnäytetyömme kohdistuu lasten ja nuorten opiskeluergonomiaan avoimessa oppimisympäristössä, koska niihin ei ole tehty vielä kohdennettua opasta ergonomiasta.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisesti ja sen tavoitteena oli tuottaa videon muodossa oleva ergonomiaopas opiskeluun avoimessa oppimisympäristössä. Opas tuotettiin Tyrnävän Rantaroustin alakoululle, joka toimi opinnäytetyömme toimeksiantajana. Opinnäytetyömme tarkoituksena on olla osana lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyä. Oppaan sisältö pohjautuu havaitsemiimme ergonomialtaan epäsuotuisiin opiskeluasentoihin ja kattavaan tietoperustaan, jolla perustellaan oppaassa esitetyt valinnat ja ratkaisut. Opas suunniteltiin kohderyhmälle soveltuvaksi herätelläksemme heidän kiinnostustaan opiskeluergonomiaa kohtaan.
Opinnäytetyömme tuotoksena valmistunut opas on toimeksiantajakoulumme oppilaille hyvä väline lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyyn. Toimeksiantajakoulumme lisäksi opasta voivat hyödyntää muutkin avoimen oppimisympäristön koulut. Opinnäytetyöllämme olemme tuoneet ajankohtaisen asian esille koskien avointen oppimisympäristöjen opiskeluergonomiaa.