Digitaalinen transformaatio rekrytoinneissa
Ropponen, Janne (2019)
Ropponen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212590
Tiivistelmä
Tulevaisuuden digitaaliset työkalut muuttavat rekrytointeja. Vaikka organisaatiot usein näyttäytyvät epäinhimillisinä voittoa tavoittelevina yrityksinä, niin nykyään moni haluaa panostaa asiakaskokemukseen. Rekrytointi on kaikille yrityksille yhteisesti toimiva keino, jolla voidaan vaikuttaa asiakaskokemukseen. Uudet sukupolvet ovat enemmän yksilökeskeisiä ja heidän tullessa työmarkkinoille, on myös rekrytointien muututtava. Moni organisaatio suunnittelee rekrytointinsa edelleen organisaatiolähtöisesti miettimättä ollenkaan, miten palvella työnhakijoita parhaiten.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitaalinen transformaatio muuttaa rekrytointeja asiakaskeskeisemmäksi. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tulevaisuuden työkalut tulevat nousemaan keskeisiksi rekrytoinneissa. Tässä työssä rekrytointia pidetään palveluna, jonka tavoitteena on muodostaa arvoa sen asiakkaille tässä tapauksessa työnhakijoille. Kehittämistyö rajattiin tarkastelemaan kohdeyrityksen suorittavan työn eli logistiikan ja myymäläpalveluiden perustehtävien työnhakuihin.
Perinteisesti rekrytoinnit on ajateltu organisaation, joka tarjoaa työtä ja hakijan joka hakee työpaikkaa välille. Tässä kehittämistyössä asetelma on haluttu kääntää hakijan tarpeisiin. Kehittämistyön tietoperusta koostuu asiakaskeskeisestä arvolupauksesta, digitaalisesta liiketoiminnasta sekä tulevaisuuksien tutkimuksesta. Kehittämistyössä katsottiin, että rekrytoinnit tulisi keskittää enemmän mahdollistamaan työnhakijan onnistuminen tehtävässään. Työhön lähdettiin olettamuksesta, että koska arvolupaus asiakkaalle voidaan soveltaa niin tuotteiden, palveluiden, asiakaskokemuksen kuin strategiseen kehittämiseen, voi sitä yhtä lailla soveltaa myös rekrytointien kehittämiseen.
Kehittämistyö koostui asiantuntijahaastatteluista, havainnoista, joka toteutettiin yhteistyössä Transval Oy:n kanssa. Kehittämistyön alussa tehtiin havainnointiin perustuva nykytila-analyysi rekrytointijärjestelmän nykytilasta. Tämän jälkeen haastateltiin kahta asiantuntijaa, joilta kerättiin tietoa saatuihin kehitysehdotuksiin järjestelmän kehittämiseksi. Samalla kerättiin tulevaisuuden heikkoja signaaleja Pinterest yhteisöpalveluun. Tuloksina syntyi virtuaalitodellisuus trendin pohjalle sekä skenaario- että SWOT-analyysi asiakaskeskeisempiin rekrytointeihin.
Tutkimus osoitti, että rekrytointien kehittämiseen erinomainen yhdistelmä on asiakaskeskeisen lähestymistavan, digitaalisen liiketoiminnan sekä tulevaisuus tutkimuksen kombinaatio. Ajattelemalla rekrytointia tehtävänä, jossa työnhakija haluaa onnistua toteuttamaan ja hyödyntämällä siinä digitaalisia työkaluja muuttuu rekrytointi asiakaskeskeiseksi. Digitaalinen liiketoiminta kehittyy huimaa vauhtia. Pysymällä siinä kilpailussa mukana on luotava skenaariota ja mietittävä miten saadaan ohjattua tulevaisuuden työkalut siihen suuntaan mitä itse toivotaan. Tähän tulevaisuuksien tutkimus antaa ratkaisuja, joiden hyödyntäminen on jokaisen omissa käsissä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitaalinen transformaatio muuttaa rekrytointeja asiakaskeskeisemmäksi. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tulevaisuuden työkalut tulevat nousemaan keskeisiksi rekrytoinneissa. Tässä työssä rekrytointia pidetään palveluna, jonka tavoitteena on muodostaa arvoa sen asiakkaille tässä tapauksessa työnhakijoille. Kehittämistyö rajattiin tarkastelemaan kohdeyrityksen suorittavan työn eli logistiikan ja myymäläpalveluiden perustehtävien työnhakuihin.
Perinteisesti rekrytoinnit on ajateltu organisaation, joka tarjoaa työtä ja hakijan joka hakee työpaikkaa välille. Tässä kehittämistyössä asetelma on haluttu kääntää hakijan tarpeisiin. Kehittämistyön tietoperusta koostuu asiakaskeskeisestä arvolupauksesta, digitaalisesta liiketoiminnasta sekä tulevaisuuksien tutkimuksesta. Kehittämistyössä katsottiin, että rekrytoinnit tulisi keskittää enemmän mahdollistamaan työnhakijan onnistuminen tehtävässään. Työhön lähdettiin olettamuksesta, että koska arvolupaus asiakkaalle voidaan soveltaa niin tuotteiden, palveluiden, asiakaskokemuksen kuin strategiseen kehittämiseen, voi sitä yhtä lailla soveltaa myös rekrytointien kehittämiseen.
Kehittämistyö koostui asiantuntijahaastatteluista, havainnoista, joka toteutettiin yhteistyössä Transval Oy:n kanssa. Kehittämistyön alussa tehtiin havainnointiin perustuva nykytila-analyysi rekrytointijärjestelmän nykytilasta. Tämän jälkeen haastateltiin kahta asiantuntijaa, joilta kerättiin tietoa saatuihin kehitysehdotuksiin järjestelmän kehittämiseksi. Samalla kerättiin tulevaisuuden heikkoja signaaleja Pinterest yhteisöpalveluun. Tuloksina syntyi virtuaalitodellisuus trendin pohjalle sekä skenaario- että SWOT-analyysi asiakaskeskeisempiin rekrytointeihin.
Tutkimus osoitti, että rekrytointien kehittämiseen erinomainen yhdistelmä on asiakaskeskeisen lähestymistavan, digitaalisen liiketoiminnan sekä tulevaisuus tutkimuksen kombinaatio. Ajattelemalla rekrytointia tehtävänä, jossa työnhakija haluaa onnistua toteuttamaan ja hyödyntämällä siinä digitaalisia työkaluja muuttuu rekrytointi asiakaskeskeiseksi. Digitaalinen liiketoiminta kehittyy huimaa vauhtia. Pysymällä siinä kilpailussa mukana on luotava skenaariota ja mietittävä miten saadaan ohjattua tulevaisuuden työkalut siihen suuntaan mitä itse toivotaan. Tähän tulevaisuuksien tutkimus antaa ratkaisuja, joiden hyödyntäminen on jokaisen omissa käsissä.