Tavoitteellinen kerhotoiminta aktivoi lasta liikkumaan : Koululaisten Lomakerho ry:n toimintamallin konkretisointi ja kehittäminen
Räisänen, Minna (2019)
Räisänen, Minna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212583
Tiivistelmä
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma
Tekijät: Minna Räisänen
Opinnäytetyön nimi: Tavoitteellinen kerhotoiminta aktivoi lasta liikkumaan – Koululaisten Lomakerho ry:n toimintamallin konkretisointi ja kehittäminen
Sivumäärä: 67 ja 12 liitesivua
Työn ohjaaja(t): Anna Pikala
Työn tilaaja(t): Koululaisten Lomakerho ry
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia alakouluikäisten lasten liikuntatottumuksia ja -asenteita sekä pyrkiä osoittamaan, millaisella toiminnalla voidaan vaikuttaa lapsen aktiivisuuteen sekä asenteisiin. Vähäisestä liikkumisesta on pienessä ajassa tullut yhteiskunnallinen, kulttuurinen ilmiö, lapset liikkuvat vähemmän kuin koskaan.
Opinnäytetyön tilaajana oli Koululaisten Lomakerho ry. Kyseessä on turkulainen, voittoa tavoittelematon yhdistys, joka järjestää liikunta- ja ilmaisupainotteista toimintaa alakouluikäisille lapsille koulujen loma-aikoina. Tilaajalla oli tarve tehostaa markkinointia sekä samalla raamituttaa kerhon perustoiminta. Koululaisten Lomakerho haluaa olla osaltaan mukana edistämässä lasten liikunnallista aktiivisuutta. Tähän kerho pyrkii kehittämällä jatkuvasti toimintaansa ajan henkeä ja lasten tarpeita ja toiveita kuunnellen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli vakiinnuttaa kerholle sellainen toimintamalli, joka aktivoi lapsia liikkumaan ja näin ollen samalla muokkaa heidän liikunnallisia asenteitaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kerhoesite, josta käy ilmi myös kerhon perustoiminta sekä sen arvot. Kerhoesitettä on tarkoitus käyttää myös työntekijöiden rekrytoinnissa.
Tämän toimintatutkimuksen aineisto kerättiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä apuna käyttäen, jotka olivat benchmarking, kyselyt kerhovanhemmille, jossa tehtiin alkukysely ja seuranta, sekä osallistuva havainnointi. Vertailua varten kerättiin tietoa myös muilta vastaavilta toimijoilta. Kerhotoiminnan vastaavien ohjaajien lisäksi haastateltiin myös kesäleirien vastaavia ohjaajia liikuntapainotteisten kerhojen vähyyden vuoksi. Haastattelut toteutettiin kasvokkain teemahaastatteluna. Osallistuva havainnointi sekä alkukysely kerhovanhemmille toteutettiin kesän 2018 kerhoviikkojen aikana, seurantakysely syyskuussa 2018 ja benchmarking marraskuussa 2018. Kehittämistyön menetelmistä syntyneet tulokset analysoitiin teemoittain poimien menetelmistä tärkeimmät esille nousseet teemat.
Aineiston tulosten perusteella voidaan todeta, että kerhotoiminnan suunnittelulla ja viikoittaisen kerhotoiminnan sisällöllä ja sen kehittämisellä oli vaikutusta lasten aktiivisuuteen. Tulosten valossa voidaan todeta, että liikuntapainotteinen kerho- ja leiritoiminta toimii osallisuuden edistäjänä ja on näin väylä liikunnallisempaan elämäntapaan. Pienempää toimintaa harjoittavien yhdistysten kohdalla lisäksi esille nousivat viestinnän ja markkinoinnin haasteet sekä toiminnan kehittämisen esteet. Lasten osallistamista toiminnan kehittämisessä sekä verkostoitumista pidettiin myös tärkeänä. Lisäksi perheiden osallistaminen herätti keskustelua.
Asiasanat: lapset, kerhotoiminta, järjestötoiminta, alakoululaiset, liikuntatottumukset, leirit, tavoitteellinen kerhotoiminta, yhteistoiminnallinen oppiminen
Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma
Tekijät: Minna Räisänen
Opinnäytetyön nimi: Tavoitteellinen kerhotoiminta aktivoi lasta liikkumaan – Koululaisten Lomakerho ry:n toimintamallin konkretisointi ja kehittäminen
Sivumäärä: 67 ja 12 liitesivua
Työn ohjaaja(t): Anna Pikala
Työn tilaaja(t): Koululaisten Lomakerho ry
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia alakouluikäisten lasten liikuntatottumuksia ja -asenteita sekä pyrkiä osoittamaan, millaisella toiminnalla voidaan vaikuttaa lapsen aktiivisuuteen sekä asenteisiin. Vähäisestä liikkumisesta on pienessä ajassa tullut yhteiskunnallinen, kulttuurinen ilmiö, lapset liikkuvat vähemmän kuin koskaan.
Opinnäytetyön tilaajana oli Koululaisten Lomakerho ry. Kyseessä on turkulainen, voittoa tavoittelematon yhdistys, joka järjestää liikunta- ja ilmaisupainotteista toimintaa alakouluikäisille lapsille koulujen loma-aikoina. Tilaajalla oli tarve tehostaa markkinointia sekä samalla raamituttaa kerhon perustoiminta. Koululaisten Lomakerho haluaa olla osaltaan mukana edistämässä lasten liikunnallista aktiivisuutta. Tähän kerho pyrkii kehittämällä jatkuvasti toimintaansa ajan henkeä ja lasten tarpeita ja toiveita kuunnellen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli vakiinnuttaa kerholle sellainen toimintamalli, joka aktivoi lapsia liikkumaan ja näin ollen samalla muokkaa heidän liikunnallisia asenteitaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kerhoesite, josta käy ilmi myös kerhon perustoiminta sekä sen arvot. Kerhoesitettä on tarkoitus käyttää myös työntekijöiden rekrytoinnissa.
Tämän toimintatutkimuksen aineisto kerättiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä apuna käyttäen, jotka olivat benchmarking, kyselyt kerhovanhemmille, jossa tehtiin alkukysely ja seuranta, sekä osallistuva havainnointi. Vertailua varten kerättiin tietoa myös muilta vastaavilta toimijoilta. Kerhotoiminnan vastaavien ohjaajien lisäksi haastateltiin myös kesäleirien vastaavia ohjaajia liikuntapainotteisten kerhojen vähyyden vuoksi. Haastattelut toteutettiin kasvokkain teemahaastatteluna. Osallistuva havainnointi sekä alkukysely kerhovanhemmille toteutettiin kesän 2018 kerhoviikkojen aikana, seurantakysely syyskuussa 2018 ja benchmarking marraskuussa 2018. Kehittämistyön menetelmistä syntyneet tulokset analysoitiin teemoittain poimien menetelmistä tärkeimmät esille nousseet teemat.
Aineiston tulosten perusteella voidaan todeta, että kerhotoiminnan suunnittelulla ja viikoittaisen kerhotoiminnan sisällöllä ja sen kehittämisellä oli vaikutusta lasten aktiivisuuteen. Tulosten valossa voidaan todeta, että liikuntapainotteinen kerho- ja leiritoiminta toimii osallisuuden edistäjänä ja on näin väylä liikunnallisempaan elämäntapaan. Pienempää toimintaa harjoittavien yhdistysten kohdalla lisäksi esille nousivat viestinnän ja markkinoinnin haasteet sekä toiminnan kehittämisen esteet. Lasten osallistamista toiminnan kehittämisessä sekä verkostoitumista pidettiin myös tärkeänä. Lisäksi perheiden osallistaminen herätti keskustelua.
Asiasanat: lapset, kerhotoiminta, järjestötoiminta, alakoululaiset, liikuntatottumukset, leirit, tavoitteellinen kerhotoiminta, yhteistoiminnallinen oppiminen