Markkinointiviestinnän kehittäminen oppilaitoksessa – opiskelijat viestintäagentteina
Liikala, Anu-Mari (2019)
Liikala, Anu-Mari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212577
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestinnän kehittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa. Opinnäytetyönä tehtävällä hankkeella halutaan myös osallistaa oppilaitoksen opiskelijoita markkinointiviestinnän tekemiseen.
Vuonna 2018 voimaan tullut ammatillisen koulutuksen reformi asettaa ammatillisen oppilaitoksen markkinointiviestinnälle uusia haasteita, kun jatkuvan haun kautta opiskelijaksi voi hakeutua melkein kuka vaan. Markkinointiviestintää tarvitaan yhä enemmän, koska oppilaitoksen rahoitus perustuu pitkälti opiskelijavuosiin, ammattikoulujen välillä on kilpailua ja toisaalta on tarjottava peruskoulun päättäville hyvä vaihtoehto.
Kehittämishankkeen avulla halutaan kehittää Stadin ammattiopiston markkinointiviestintää. Hankkeen tehtävänä on luoda malli oppilaitokselle opiskelijoiden keskuudesta niin sanotusta viestintäagenttitoiminnasta, jossa opiskelijat toimivat yhdessä viestinnän kanssa. Tavoitteena on kehittää oppilaitoksen palveluiden markkinointiviestintää. Aitojen tarinoiden ja henkilöiden avulla markkinointiviestintä koskettaa kohderyhmää.
Kehittämishanke toteutettiin pääsääntöisesti kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, mutta osaksi myös kvantitatiivisena tutkimuksena, kun tein nykytilan kartoituksen markkinointiviestinnän ja osallistamisen tilasta. Kehittämishanke oli käynnissä syyskuun 2017 ja kesäkuun 2018 välillä. Opiskelijat toimivat viestintäagentteina ja päivittivät Stadin ammattiopiston Instagram-tiliä noin kolmen viikon ajan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestintäagenttitoiminta on sopiva keino Stadin ammattiopiston markkinointiviestinnässä. Opiskelijat kertoivat onnistuneesti opiskelijan arjesta sekä Stadin ammattiopistosta ja toimivat näin omalta osaltaan brändilähettiläinä. Yhteistyö niin opiskelijoiden kuin heidän opettajiensakin kanssa onnistui hankkeen aikana kiitettävästi.
Jatkossa tulee kuitenkin tarkkaan määritellä, miten opiskelijoita värvätään mukaan viestintäagenteiksi, sillä jokaiselle opiskelijalle pitää tarjota mahdollisuus osallistua toimintaan.
Kokonaisuudessaan oppilaitoksen viestintää ja markkinointia pitää tehdä näkyvämmäksi, jotta henkilöstökin tietää, mitä kaikkea markkinointiviestinnässä on tehty ja mitä ollaan tekemässä. Näin on helpompaa osallistaa myös henkilöstöä ja tehdä heistäkin jatkossa viestintäagentteja.
Vuonna 2018 voimaan tullut ammatillisen koulutuksen reformi asettaa ammatillisen oppilaitoksen markkinointiviestinnälle uusia haasteita, kun jatkuvan haun kautta opiskelijaksi voi hakeutua melkein kuka vaan. Markkinointiviestintää tarvitaan yhä enemmän, koska oppilaitoksen rahoitus perustuu pitkälti opiskelijavuosiin, ammattikoulujen välillä on kilpailua ja toisaalta on tarjottava peruskoulun päättäville hyvä vaihtoehto.
Kehittämishankkeen avulla halutaan kehittää Stadin ammattiopiston markkinointiviestintää. Hankkeen tehtävänä on luoda malli oppilaitokselle opiskelijoiden keskuudesta niin sanotusta viestintäagenttitoiminnasta, jossa opiskelijat toimivat yhdessä viestinnän kanssa. Tavoitteena on kehittää oppilaitoksen palveluiden markkinointiviestintää. Aitojen tarinoiden ja henkilöiden avulla markkinointiviestintä koskettaa kohderyhmää.
Kehittämishanke toteutettiin pääsääntöisesti kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, mutta osaksi myös kvantitatiivisena tutkimuksena, kun tein nykytilan kartoituksen markkinointiviestinnän ja osallistamisen tilasta. Kehittämishanke oli käynnissä syyskuun 2017 ja kesäkuun 2018 välillä. Opiskelijat toimivat viestintäagentteina ja päivittivät Stadin ammattiopiston Instagram-tiliä noin kolmen viikon ajan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestintäagenttitoiminta on sopiva keino Stadin ammattiopiston markkinointiviestinnässä. Opiskelijat kertoivat onnistuneesti opiskelijan arjesta sekä Stadin ammattiopistosta ja toimivat näin omalta osaltaan brändilähettiläinä. Yhteistyö niin opiskelijoiden kuin heidän opettajiensakin kanssa onnistui hankkeen aikana kiitettävästi.
Jatkossa tulee kuitenkin tarkkaan määritellä, miten opiskelijoita värvätään mukaan viestintäagenteiksi, sillä jokaiselle opiskelijalle pitää tarjota mahdollisuus osallistua toimintaan.
Kokonaisuudessaan oppilaitoksen viestintää ja markkinointia pitää tehdä näkyvämmäksi, jotta henkilöstökin tietää, mitä kaikkea markkinointiviestinnässä on tehty ja mitä ollaan tekemässä. Näin on helpompaa osallistaa myös henkilöstöä ja tehdä heistäkin jatkossa viestintäagentteja.