Podcastien ansaintamallit suomenkielisessä mediaympäristössä
Kauppinen, Onni (2019)
Kauppinen, Onni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202539
Tiivistelmä
Podcastit ovat kasvattaneet suosiota sekä kansainvälisesti että Suomessa. Suomessa podcasteja kuuntelee kuukausittain jo yli miljoona kuluttajaa. Kansainvälisesti kuuntelijamäärät voivat olla jopa kymmenkertaisia. Podcasteista onkin muodostunut kansainvälisesti kiinnostava ansaintakanava.
Tämä opinnäytetyö perehtyy podcastien ansaintamalleihin ja siihen, kuinka kansainvälisesti käytettyjä malleja on mahdollista soveltaa suomenkielisessä mediaympäristössä. Työssä selvitetään, onko suomenkielisellä podcast-sisällöllä mahdollista luoda positiivisia kassavirtoja. Opinnäytetyössä perehdytään podcasteihin ilmiönä, niiden historiaan, ansaintamalleihin sekä niiden sovelluksiin. Työssä selvitetään, millaisella sisällöllä ansaitseminen on mahdollista ja minkälaiset asiat voivat vaikuttaa ansainnan määrään.
Työn tuloksista selviää, että suomenkielisessä mediaympäristössä ansaitseminen on mahdollista vain kaikkein suosituimmilla ohjelmilla. Kansainväliset ansaintamallit ovat sidottuja kuuntelumääriin sekä sivustojen klikkauksiin, mikä tekee etenkin marginaaliaiheiden parissa toimivien podcastien ansainnasta vaikeaa.
Tämä opinnäytetyö perehtyy podcastien ansaintamalleihin ja siihen, kuinka kansainvälisesti käytettyjä malleja on mahdollista soveltaa suomenkielisessä mediaympäristössä. Työssä selvitetään, onko suomenkielisellä podcast-sisällöllä mahdollista luoda positiivisia kassavirtoja. Opinnäytetyössä perehdytään podcasteihin ilmiönä, niiden historiaan, ansaintamalleihin sekä niiden sovelluksiin. Työssä selvitetään, millaisella sisällöllä ansaitseminen on mahdollista ja minkälaiset asiat voivat vaikuttaa ansainnan määrään.
Työn tuloksista selviää, että suomenkielisessä mediaympäristössä ansaitseminen on mahdollista vain kaikkein suosituimmilla ohjelmilla. Kansainväliset ansaintamallit ovat sidottuja kuuntelumääriin sekä sivustojen klikkauksiin, mikä tekee etenkin marginaaliaiheiden parissa toimivien podcastien ansainnasta vaikeaa.