Kehopositiivisuus pin-upissa : Pin-upin historia ja kehopositiivinen näkökulma
Pasanen, Paula (2018)
Pasanen, Paula
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202537
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni teen alkuun katsauksen pin-upin historiaan ja kehitykseen. Kerron myös muutamista aiheeseen linkittyvistä feminismin ilmiöistä, joiden pohjalta sen nykyisyyttä voidaan paremmin tarkastella. Pin-upista ja kehoposi-tiivisuudesta ei ole paljoa yhteistä suomenkielistä tutkimusta, ja halusin korjata asian.
Pin-up on syntynyt burleskin pohjalta ja naisten halusta ilmaista itseään va-paammin. Moni nainen piti näitä perhelehtien kuvituksissa esiintyviä aktiivisia hahmoja myös esikuvinaan. Toisen maailmansodan aikaan tätä hyödynnettiin ja pin-upia käytettiin naisten töihin houkuttelemiseen. Sodan jälkeen pin-up alkoi seksualisoitumaan ja sen feministinen alavire katosi. Näihin aikoihin syntyi myös moni miestenlehti, jotka muuttivat pin-upin yksinomaan miesten katseille tarkoi-tetuksi. Tämän myötä pin-up katosi valtamediasta ja jäi pitkään yksittäisten tai-teilijoiden ylläpitämäksi genreksi.
Nykysuomessa kehopositiivisuuden ollessa enemmän esillä on myös pin-up saanut suosiotaan takaisin genren keskittyessä enemmän valokuvaukseen ja mallien luontaisen kauneuden korostamiseen. Tähän liittyen kerron myös keho-positiivisuudesta ja Kehopositiivisuus-järjestön synnystä ja periaatteista. Pohja-na kehopositiivisuudessa on, että jokainen voi tuntea olonsa hyväksi omassa kehossaan eikä omaan vartaloaan tarvitse hävetä.
Lopuksi analysoin kolmea näiden teemojen pohjalta toteuttamaani teosta ja miten ne ilmentävät pin-up-genreä ja kehopositiivisuutta sekä sen ilmiöitä.
Aineistona käytin muutamia aikaisemmin näistä aiheista tehtyjä kirjallisia tutki-muksia ja verkkolähteitä. Teoriaosa painottuu historiatutkimukseen, josta edetään pin-upin nykyaikaan. Toiminnallisessa osassa käytän semioottista tutkimusta, jossa analysoin teoksiani ja mitä ne edustavat.
Pin-up on syntynyt burleskin pohjalta ja naisten halusta ilmaista itseään va-paammin. Moni nainen piti näitä perhelehtien kuvituksissa esiintyviä aktiivisia hahmoja myös esikuvinaan. Toisen maailmansodan aikaan tätä hyödynnettiin ja pin-upia käytettiin naisten töihin houkuttelemiseen. Sodan jälkeen pin-up alkoi seksualisoitumaan ja sen feministinen alavire katosi. Näihin aikoihin syntyi myös moni miestenlehti, jotka muuttivat pin-upin yksinomaan miesten katseille tarkoi-tetuksi. Tämän myötä pin-up katosi valtamediasta ja jäi pitkään yksittäisten tai-teilijoiden ylläpitämäksi genreksi.
Nykysuomessa kehopositiivisuuden ollessa enemmän esillä on myös pin-up saanut suosiotaan takaisin genren keskittyessä enemmän valokuvaukseen ja mallien luontaisen kauneuden korostamiseen. Tähän liittyen kerron myös keho-positiivisuudesta ja Kehopositiivisuus-järjestön synnystä ja periaatteista. Pohja-na kehopositiivisuudessa on, että jokainen voi tuntea olonsa hyväksi omassa kehossaan eikä omaan vartaloaan tarvitse hävetä.
Lopuksi analysoin kolmea näiden teemojen pohjalta toteuttamaani teosta ja miten ne ilmentävät pin-up-genreä ja kehopositiivisuutta sekä sen ilmiöitä.
Aineistona käytin muutamia aikaisemmin näistä aiheista tehtyjä kirjallisia tutki-muksia ja verkkolähteitä. Teoriaosa painottuu historiatutkimukseen, josta edetään pin-upin nykyaikaan. Toiminnallisessa osassa käytän semioottista tutkimusta, jossa analysoin teoksiani ja mitä ne edustavat.