OPPIMISYMPÄRISTÖÄ KEHITTÄMÄSSÄ : Hyvinvoinnin klinikan digisuunnitelma
Mäki, Sari (2019)
Mäki, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192506
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli kehittää Hämeen ammattikorkeakoulussa olevan oppimisympäristö Hyvinvoinnin klinikan toimintaa.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda oppimisympäristö Hyvinvoinnin klinikalle digisuunnitelma. Kehittämistyön tavoitteena on saada lisää asiakkaita/helpottaa markkinointia, helpottaa opiskelijoiden ohjaamista digitaalisia välineitä käyttäen ja toisaalta antaa opiskelijoille mahdollisuus oppia harjoittelussa Hyvinvoinnin klinikalla hallitsemaan digitaalisia välineitä.
Kehittäminen rakentui oppimisympäristössä harjoittelua ohjaavien hoitotyön lehtoreiden laatiman SWOT-analyysin pohjalle, jossa otettiin huomioon oppimisympäristön digitaalinen markkinointi, oppimisympäristössä tapahtuva opiskelijoiden digitaalinen ohjaaminen ja siellä käytettävät digitaaliset välineet osana asiakastyötä, sekä digitaaliset palvelut. SWOT-analyysissä arvioidaan em. asioiden vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Vahvuutena nousi mm. esiin opiskelijoiden digitaalinen ohjaaminen, joka helpottaa ohjaamista ja vastaa tarpeisiin, sekä digitaalisen markkinoinnin ja palveluiden laajat mahdollisuudet. Uhkana nousi esiin osaamisen vajaus, sekä valitut markkinoinnin välineet. Digitalisten välineiden käyttö nähtiin mahdollisuutena, jolla vastataan työelämän tarpeisiin. Välineet ja digitaaliset palvelut lisäävät opiskelijoiden osaamista. Heikkoutena nähtiin se, että välineitä on paljon ja osaaminen niiden käyttöön huonoa. Uhkana nousi esiin digitaalisessa ympäristössä oleva vuorovaikutuksen vähyys, sosiaaliseen mediaan liittyvät riskit, sekä välineiden käytön yhdenvertainen osaaminen.
Digisuunnitelmaa tehtäessä nostettiin esiin seuraavia asioita. Markkinointikanavia tulee lisätä, jotta oppimisympäristö saa lisää näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Opiskelijoiden digiosaamista tulee vahvistaa välineiden ja digitaalisten palveluiden lisäämisellä osaksi oppimisympäristön toimintaa, sillä se vahvistaa heidän ammatillista osaamista. Tulevaisuudessa on myös tärkeää huomioida oppimisympäristön kehittämisessä se, että hyödynnetään Hämeen ammattikorkeakoulun eri alojen laaja osaamista, sekä työelämän verkostojen osaamista.
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli kehittää Hämeen ammattikorkeakoulussa olevan oppimisympäristö Hyvinvoinnin klinikan toimintaa.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda oppimisympäristö Hyvinvoinnin klinikalle digisuunnitelma. Kehittämistyön tavoitteena on saada lisää asiakkaita/helpottaa markkinointia, helpottaa opiskelijoiden ohjaamista digitaalisia välineitä käyttäen ja toisaalta antaa opiskelijoille mahdollisuus oppia harjoittelussa Hyvinvoinnin klinikalla hallitsemaan digitaalisia välineitä.
Kehittäminen rakentui oppimisympäristössä harjoittelua ohjaavien hoitotyön lehtoreiden laatiman SWOT-analyysin pohjalle, jossa otettiin huomioon oppimisympäristön digitaalinen markkinointi, oppimisympäristössä tapahtuva opiskelijoiden digitaalinen ohjaaminen ja siellä käytettävät digitaaliset välineet osana asiakastyötä, sekä digitaaliset palvelut. SWOT-analyysissä arvioidaan em. asioiden vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Vahvuutena nousi mm. esiin opiskelijoiden digitaalinen ohjaaminen, joka helpottaa ohjaamista ja vastaa tarpeisiin, sekä digitaalisen markkinoinnin ja palveluiden laajat mahdollisuudet. Uhkana nousi esiin osaamisen vajaus, sekä valitut markkinoinnin välineet. Digitalisten välineiden käyttö nähtiin mahdollisuutena, jolla vastataan työelämän tarpeisiin. Välineet ja digitaaliset palvelut lisäävät opiskelijoiden osaamista. Heikkoutena nähtiin se, että välineitä on paljon ja osaaminen niiden käyttöön huonoa. Uhkana nousi esiin digitaalisessa ympäristössä oleva vuorovaikutuksen vähyys, sosiaaliseen mediaan liittyvät riskit, sekä välineiden käytön yhdenvertainen osaaminen.
Digisuunnitelmaa tehtäessä nostettiin esiin seuraavia asioita. Markkinointikanavia tulee lisätä, jotta oppimisympäristö saa lisää näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Opiskelijoiden digiosaamista tulee vahvistaa välineiden ja digitaalisten palveluiden lisäämisellä osaksi oppimisympäristön toimintaa, sillä se vahvistaa heidän ammatillista osaamista. Tulevaisuudessa on myös tärkeää huomioida oppimisympäristön kehittämisessä se, että hyödynnetään Hämeen ammattikorkeakoulun eri alojen laaja osaamista, sekä työelämän verkostojen osaamista.