Videopelin interaktiivinen kerronta
Järvi, Nelli (2019)
Järvi, Nelli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tutkia videopelin interaktiivista kerrontaa tarinankertojan näkökulmasta ja tarjota ohjausta interaktiivisen tarinan luomisessa videopelille. Työssä perehdytään klassisen kerronnan teoriaan ennen interaktiivisuuden ja videopelien käsittelemistä. Kerrontaa käsittelevissä luvuissa selvitetään juonen tapahtumasarjaa, jota interaktiivinen kerronta manipuloi. Opinnäytetyö tuo myös esille antikerronnan ja metafiktion käsitteet ennen kerronnan ja pelien tutkinnan vertailua.
Opinnäytetyö tutkii, miten kerronta toimii yhdessä interaktiivisuuden ja immersion kanssa pelaajan pelatessa videopeliä. Interaktiivisen kerronnan menetelmiin ja asteisiin perehdytään. Työssä keskitytään interaktiivisen kerronnan ongelmiin, joita tulee vastaan videopelin käsikirjoitusvaiheessa tai pelihetkellä ja mahdollisia ratkaisuja näihin ongelmiin analysoidaan myös. Eri videopelejä käytetään esimerkkeinä ongelmien ja ratkaisujen kanssa.
Pohdintaluvussa vertaillaan esitettyjä kerronnan keinoja ja interaktiivisuuden asteita toisiinsa tarinankertojan näkökulmasta. Opinnäytetyön tietopohja perustuu kirjallisuuteen, web-artikkeleihin, videoihin ja videopeliteoksiin, joita analysoidaan opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö tutkii, miten kerronta toimii yhdessä interaktiivisuuden ja immersion kanssa pelaajan pelatessa videopeliä. Interaktiivisen kerronnan menetelmiin ja asteisiin perehdytään. Työssä keskitytään interaktiivisen kerronnan ongelmiin, joita tulee vastaan videopelin käsikirjoitusvaiheessa tai pelihetkellä ja mahdollisia ratkaisuja näihin ongelmiin analysoidaan myös. Eri videopelejä käytetään esimerkkeinä ongelmien ja ratkaisujen kanssa.
Pohdintaluvussa vertaillaan esitettyjä kerronnan keinoja ja interaktiivisuuden asteita toisiinsa tarinankertojan näkökulmasta. Opinnäytetyön tietopohja perustuu kirjallisuuteen, web-artikkeleihin, videoihin ja videopeliteoksiin, joita analysoidaan opinnäytetyössä.