Tee-se-itse käytettävyystestaus - Hitti vai huti? : Testattavana Mediatalo Keskisuomalaisen asiakaspalvelusivusto
Pohjola, Saija (2019)
Pohjola, Saija
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902172405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902172405
Tiivistelmä
Käytettävyystestaus on yksi tunnetuimpia digitaalisen tuotteen käytettävyyden arviointimenetelmiä. Siinä rekrytoiduille käyttäjille teetetään keskeneräisen tai valmiin digitaalisen tuotteen näkökulmasta merkityksellisiä tehtäviä samalla, kun heidän vuorovaikutuskäyttäytymistään havainnoidaan ja suullista palautettaan kuunnellaan. Tee-se-itse käytettävyystestaus tähtää digitaalisen tuotteen käytettävyysongelmien tunnistamisen ja niiden korjaamiseen. Menetelmä on laadullinen ja parhaimmillaan iteratiivinen. Sen tunnettu puolestapuhuja on käytettävyyskonsultti ja kirjailija Steve Krug.
Kehittämistyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa kaksi henkilökohtaisesti moderoitua, iteratiivista, tee-se-itse käytettävyystutkimusta ja arvioida tutkimusten onnistumista tutkimuskohteena olleen Mediatalo Keskisuomalaisen asiakaspalvelusivuston käytettävyyden parantamisessa. Toisena tavoitteena oli arvioida tee-se-itse käytettävyystestausta menetelmänä reflektoiden tutkimuksista vastanneen tuotekehitysorganisaation odotuksia ja tarpeita. Tutkimusstrategiana oli käytännönläheinen toimintatutkimus. Tutkimusote oli laadullinen.
Käytettävyystutkimukset osoittivat, että laadullisella, kolmen henkilön tee-se-itse käytettävyystutkimuksella voidaan saavuttaa hyödyllisiä ja arvokkaita tuloksia kehitettävän verkkopalvelun käytettävyyden parantamiseksi. Tee-se-itse käytettävyystestausmenetelmän käytännön toteutus onnistui ensikertalaiselta tuotekehitysorganisaatiolta hyvin käytettävissä olevan teoriantiedon, ohjeiden ja asiakirjapohjien pohjalta. Menetelmän nähtiin soveltuvan kohdeorganisaatiolle ja siitä haluttiin jatkuva, kuukausittainen toimintamalli. Testausdokumentteihin kaivattiin pieniä organisaatiokohtaisia muutoksia. Lisäksi arvioitiin, että menetelmää pitää varioida sekä muitakin menetelmiä käyttää kehitettävän digitaalisen tuotteen ominaispiirteiden ja tuotekehitysvaiheen mukaan.
Kehittämistyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa kaksi henkilökohtaisesti moderoitua, iteratiivista, tee-se-itse käytettävyystutkimusta ja arvioida tutkimusten onnistumista tutkimuskohteena olleen Mediatalo Keskisuomalaisen asiakaspalvelusivuston käytettävyyden parantamisessa. Toisena tavoitteena oli arvioida tee-se-itse käytettävyystestausta menetelmänä reflektoiden tutkimuksista vastanneen tuotekehitysorganisaation odotuksia ja tarpeita. Tutkimusstrategiana oli käytännönläheinen toimintatutkimus. Tutkimusote oli laadullinen.
Käytettävyystutkimukset osoittivat, että laadullisella, kolmen henkilön tee-se-itse käytettävyystutkimuksella voidaan saavuttaa hyödyllisiä ja arvokkaita tuloksia kehitettävän verkkopalvelun käytettävyyden parantamiseksi. Tee-se-itse käytettävyystestausmenetelmän käytännön toteutus onnistui ensikertalaiselta tuotekehitysorganisaatiolta hyvin käytettävissä olevan teoriantiedon, ohjeiden ja asiakirjapohjien pohjalta. Menetelmän nähtiin soveltuvan kohdeorganisaatiolle ja siitä haluttiin jatkuva, kuukausittainen toimintamalli. Testausdokumentteihin kaivattiin pieniä organisaatiokohtaisia muutoksia. Lisäksi arvioitiin, että menetelmää pitää varioida sekä muitakin menetelmiä käyttää kehitettävän digitaalisen tuotteen ominaispiirteiden ja tuotekehitysvaiheen mukaan.