Tietojohtamisella tulokseen – tunnuslukuja Eksoten akuuttitulosyksikön henkilöstöresursseista ja tehtävämääristä
Heino, Meeri; Lintunen, Marjut (2019)
Heino, Meeri
Lintunen, Marjut
Saimaan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162396
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) akuutin tulosyksikön sairaalan ulkopuolisten toimijoiden henkilöstöresursseja eri toimijoiden viisi tyypillisintä asiakaskäyntiä / tehtävää, keskeisimmät eroavaisuudet osaamisessa sekä henkilöstöresurssien korreloimisen asiakaskäyntien / tehtävien kanssa. Tietojen analyysin ja tulosten myötä tuotettiin tilastoihin pohjautuvaa tietoa toimeksiantajalle jatkokehittämistä varten. Tilastoista analysoidusta tiedosta käytetään yleisesti termiä tietojohtaminen, joka on sosiaali- ja terveysalalla vielä uusi asia. Työllä tavoitellaan Eksoten akuuttitulosyksikön tietojohtamisen laadun, kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto saatiin Eksoten raportointitiimiltä neljän kuukauden ajalta (elo-marraskuu 2017). Aineisto sisälsi tiedot Eksoten akuutti tulosyksikön toimijoista, TeHoSa, ensihoito ja liikkuva päivystysyksikkö, koko Eksoten alueelta. Aineistoa analysoitiin tutkimustehtävien mukaisesti. Tutkimustehtävinä selvitettiin 1) henkilöstöresurssit Eksoten alueella sairaalan ulkopuolella tuotettavissa päivystyksellisissä sekä sairaanhoidollisissa palveluissa, 2) eri toimijoiden tyypillisimmät tehtävä- / asiakaskäynnit, 3) eri toimijoiden keskeisimmät eroavaisuudet osaamisessa sekä 4) kuinka nykyiset henkilöstöresurssit korreloivat tehtävä - /asiakaskäyntien kanssa.
Aineisto järjesteltiin ja analysointiin Excel- ohjelmalla. Tulokset visualisoitiin Prezi- kuvauksena toimeksiantajalle. Näiden pohjalta suunniteltiin Excel-pohjainen tietojohtamisen työkalu esimiestyötä helpottamaan, tunnuslukujen analysointiin ja tiedolla johtamiseen. Opinnäytetyön tärkeimpänä tuloksena havaittiin, että laadukkaaseen tietojohtamiseen pääsemiseksi tulee panostaa tarkkaan ja samanmuotoiseen tilastointiin. Tietojohtaminen tulee nähdä hyötyä tuottavana tekijänä johdolle, työntekijälle ja asiakkaalle.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto saatiin Eksoten raportointitiimiltä neljän kuukauden ajalta (elo-marraskuu 2017). Aineisto sisälsi tiedot Eksoten akuutti tulosyksikön toimijoista, TeHoSa, ensihoito ja liikkuva päivystysyksikkö, koko Eksoten alueelta. Aineistoa analysoitiin tutkimustehtävien mukaisesti. Tutkimustehtävinä selvitettiin 1) henkilöstöresurssit Eksoten alueella sairaalan ulkopuolella tuotettavissa päivystyksellisissä sekä sairaanhoidollisissa palveluissa, 2) eri toimijoiden tyypillisimmät tehtävä- / asiakaskäynnit, 3) eri toimijoiden keskeisimmät eroavaisuudet osaamisessa sekä 4) kuinka nykyiset henkilöstöresurssit korreloivat tehtävä - /asiakaskäyntien kanssa.
Aineisto järjesteltiin ja analysointiin Excel- ohjelmalla. Tulokset visualisoitiin Prezi- kuvauksena toimeksiantajalle. Näiden pohjalta suunniteltiin Excel-pohjainen tietojohtamisen työkalu esimiestyötä helpottamaan, tunnuslukujen analysointiin ja tiedolla johtamiseen. Opinnäytetyön tärkeimpänä tuloksena havaittiin, että laadukkaaseen tietojohtamiseen pääsemiseksi tulee panostaa tarkkaan ja samanmuotoiseen tilastointiin. Tietojohtaminen tulee nähdä hyötyä tuottavana tekijänä johdolle, työntekijälle ja asiakkaalle.