Ryhmien muodostaminen Workplace-alustalla : Case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Enqvist, Natalia (2019)
Enqvist, Natalia
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162390
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen ryhmäjako uudella Workplace-alustalla tulisi olla, jotta toimeksiantajayritys Hämeenmaan viestintä olisi mahdollisimman tehokasta ja toimivaa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoituina haas-tatteluina. Ensin haastateltiin osuuskauppojen edustajia osuuskaupoista, joissa Workplace on jo käytössä, ja sitten kuultiin, mitä Hämeenmaa alustalta haluaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ryhmäjako jossa on paljon hyvin yksilöityjä ryh-miä, on käyttäjän kannalta parempi. Informaatio löytyy helpommin ja tärkeät asiat eivät huku tiedon runsauteen. Tämä on kuitenkin ylläpitäjän kannalta työläämpi hallinnoida. Workplacen koettiin parantavan koko henkilökunnan tiedotusta, ja rennompien pu-heenaiheitten ja kehujen jakamisen koettiin sitouttavan työntekijöitä työhönsä ja akti-voivan vuorovaikutusta. Ongelmiksi nostettiin keskustelun aktivoiminen ja henkilökun-nan ennakkoluulot, mutta ongelmat olivat helposti ratkaistavissa hyvällä tiedotuksella ja rohkaisulla.
Tutkimuksessa todettiin Workplacen tarjoavan loistavan alustan yrityksen sisäiselle viestinnälle. Käyttäjiä on kuitenkin rohkaistava osallistumaan aktiivisesti vuorovaiku-tukseen, jotta keskustelu on avointa. Kiinnostavampaa viestinnästä tekee sen moni-puolisuus. Käyttämällä kuvia ja videoita ja keskustelemalla onnistumisista sisällöstä tulee mielenkiintoista ja hauskaa luettavaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ryhmäjako jossa on paljon hyvin yksilöityjä ryh-miä, on käyttäjän kannalta parempi. Informaatio löytyy helpommin ja tärkeät asiat eivät huku tiedon runsauteen. Tämä on kuitenkin ylläpitäjän kannalta työläämpi hallinnoida. Workplacen koettiin parantavan koko henkilökunnan tiedotusta, ja rennompien pu-heenaiheitten ja kehujen jakamisen koettiin sitouttavan työntekijöitä työhönsä ja akti-voivan vuorovaikutusta. Ongelmiksi nostettiin keskustelun aktivoiminen ja henkilökun-nan ennakkoluulot, mutta ongelmat olivat helposti ratkaistavissa hyvällä tiedotuksella ja rohkaisulla.
Tutkimuksessa todettiin Workplacen tarjoavan loistavan alustan yrityksen sisäiselle viestinnälle. Käyttäjiä on kuitenkin rohkaistava osallistumaan aktiivisesti vuorovaiku-tukseen, jotta keskustelu on avointa. Kiinnostavampaa viestinnästä tekee sen moni-puolisuus. Käyttämällä kuvia ja videoita ja keskustelemalla onnistumisista sisällöstä tulee mielenkiintoista ja hauskaa luettavaa.