Kokemusasiantuntijoiden kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenterveys- ja päihdetyön opetuksesta
Hedman, Pekka (2019)
Hedman, Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902152356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902152356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa kokemusasiantuntijoiden näkemyksistä koskien heidän osallistumistaan sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutukseen. Tutkimus kuului COMMUNE-hankeen viimeiseen vaiheseen. Hanke kehittää yhdessä kokemusasiantuntijoiden ja sairaanhoidon opettajien kanssa kurssin sairaanhoitajaopiskelijoille.
Hanketta varten haastateltiin siihen osallistuneita kokemusasiantuntijoita ympäri Eurooppaa ja Australiaa. Tässä opinnäytetyössä haastateltiin kahta kokemusasiantuntijaa, jotka osallistuivat sairaanhoitajaopiskelijoiden opetukseen Turun ammattikorkeakoulussa. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Aineiston analyysin tuloksena muodostui kolme tärkeää teemaa, jotka esitellään tässä opinnäytetyössä. Ensimmäinen teema keskittyy siihen, kuinka kokemusasiantuntijat kokivat opetukseen osallistumisen voimaannuttavana kokemuksena. Toisessa teemassa korostetaan sitä, kuinka kokemusasiantuntijat kokivat, että he olivat uudistamassa sairaanhoitajien koulututusta ja tuomassa uutta tietoa sekä opiskelijoille että opettajille. Kolmas teema käsittelee sitä, kuinka sairaanhoidon opiskelijat voivat tutkia omia ajatuksiaan ja tunteitaan mielenterveysongelmista kokemusasiantuntijoiden kanssa. Kokemusasiantuntijoiden osallistuminen opetukseen auttoi opiskelijoita kehittämään omia mielenterveystaitojaan.
Kokemusasiantuntijoiden osallistumista sairaanhoitajien opettamiseen pidettiin haastatteluiden mukaan tärkeänä ja hyödyllisenä. Kokemusasiantuntijat hyötyivät myös itse kurssista, johon he olivat osallisena ja kokivat onnistuneensa siinä. Kurssi sai hyvää palautetta opiskelijoilta ja ammattikorkeakoulun henkilökunnalta. Kurssi toi uutta tietoa mielenterveydestä sekä opiskelijoille että opettajille. Tämän työn tuloksia voidaan käyttää Commune-hankeessa, joka luo käsikirjan, jonka tarkoituksena on antaa ohjeita kokemusasiantuntijoiden käyttöön sairaanhoidon opiskelijoiden koulutuksessa.
Hanketta varten haastateltiin siihen osallistuneita kokemusasiantuntijoita ympäri Eurooppaa ja Australiaa. Tässä opinnäytetyössä haastateltiin kahta kokemusasiantuntijaa, jotka osallistuivat sairaanhoitajaopiskelijoiden opetukseen Turun ammattikorkeakoulussa. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Aineiston analyysin tuloksena muodostui kolme tärkeää teemaa, jotka esitellään tässä opinnäytetyössä. Ensimmäinen teema keskittyy siihen, kuinka kokemusasiantuntijat kokivat opetukseen osallistumisen voimaannuttavana kokemuksena. Toisessa teemassa korostetaan sitä, kuinka kokemusasiantuntijat kokivat, että he olivat uudistamassa sairaanhoitajien koulututusta ja tuomassa uutta tietoa sekä opiskelijoille että opettajille. Kolmas teema käsittelee sitä, kuinka sairaanhoidon opiskelijat voivat tutkia omia ajatuksiaan ja tunteitaan mielenterveysongelmista kokemusasiantuntijoiden kanssa. Kokemusasiantuntijoiden osallistuminen opetukseen auttoi opiskelijoita kehittämään omia mielenterveystaitojaan.
Kokemusasiantuntijoiden osallistumista sairaanhoitajien opettamiseen pidettiin haastatteluiden mukaan tärkeänä ja hyödyllisenä. Kokemusasiantuntijat hyötyivät myös itse kurssista, johon he olivat osallisena ja kokivat onnistuneensa siinä. Kurssi sai hyvää palautetta opiskelijoilta ja ammattikorkeakoulun henkilökunnalta. Kurssi toi uutta tietoa mielenterveydestä sekä opiskelijoille että opettajille. Tämän työn tuloksia voidaan käyttää Commune-hankeessa, joka luo käsikirjan, jonka tarkoituksena on antaa ohjeita kokemusasiantuntijoiden käyttöön sairaanhoidon opiskelijoiden koulutuksessa.