Seksuaaliset toimintahäiriöt ja niiden hoito : Oppitunti toisen asteen opiskelijoille
Nikkinen, Nina (2019)
Nikkinen, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142350
Tiivistelmä
Seksuaalisia toimintahäiriöitä esiintyy suurella osalla aikuisväestöä ainakin jossain vaiheessa elämää ikään, sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Seksuaaliset toimintahäiriöt ovat tekijöitä, jotka heikentävät yhdynnästä saatavaa nautintoa tai estävät kokonaan yhdynnän tapahtumisen. Häiriöt voivat myös olla psyykkisiä, kuten haluttomuutta ja seksuaalisen kiihottumisen puutetta. Aina häiriöt eivät liity itse yhdyntään, vaan niitä voi esiintyä myös koskettelun ja masturbaation yhteydessä. Ongelmat voivat haitata parisuhdetta tai jopa olla seurausta parisuhteessa esiintyvistä epäkohdista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa seksuaalisista toimintahäiriöistä sekä niiden oireista ja hoidosta. Saatuun tietoon perustuen tarkoituksena oli pitää terveystiedonoppitunti hämeenlinnalaiselle ammattioppilaitokselle sekä luoda aiheesta Power Point-esitys oppilaitoksen terveydenhoitajien ja terveystiedonopettajien käyttöön. Lähteinä hyödynnettiin tieteellisiä artikkeleita, ammattikirjallisuutta sekä järjestöjen nettisivuja.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin pitämällä kaksi terveystiedon oppituntia yhteistyöoppilaitoksessa marraskuussa 2018. Power Point-esityksen jälkeen oppilaat pääsivät hyödyntämään tietojaan toiminnallisilla tehtäväpisteillä sekä esittämään anonyymisti kysymyksiä kirjoittamalla nämä paperilapuille. Tunnin lopussa vastattiin kysymyksiin ja opiskelijoilta kerättiin kirjallinen palaute.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa seksuaalisista toimintahäiriöistä sekä niiden oireista ja hoidosta. Saatuun tietoon perustuen tarkoituksena oli pitää terveystiedonoppitunti hämeenlinnalaiselle ammattioppilaitokselle sekä luoda aiheesta Power Point-esitys oppilaitoksen terveydenhoitajien ja terveystiedonopettajien käyttöön. Lähteinä hyödynnettiin tieteellisiä artikkeleita, ammattikirjallisuutta sekä järjestöjen nettisivuja.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin pitämällä kaksi terveystiedon oppituntia yhteistyöoppilaitoksessa marraskuussa 2018. Power Point-esityksen jälkeen oppilaat pääsivät hyödyntämään tietojaan toiminnallisilla tehtäväpisteillä sekä esittämään anonyymisti kysymyksiä kirjoittamalla nämä paperilapuille. Tunnin lopussa vastattiin kysymyksiin ja opiskelijoilta kerättiin kirjallinen palaute.