Työntekijöiden kokemuksia koulun ja sosiaalitoimen välisestä yhteistyöstä
Takamäki, Tiia; Laitio, Sonja (2019)
Takamäki, Tiia
Laitio, Sonja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään kaupungin yläkoulun ja toisen asteen sekä sosiaalitoimen välistä yhteistyötä työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksella halutaan selvittää, millaista yhteistyötä koulujen ja sosiaalitoimen välillä tehdään ja miten yhteistyötä voisi kehittää.
Tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuoruutta sekä koulun oppilashuollon ja sosiaalityön sekä sosiaalitoimen rooleja nuoren elämässä. Moniammatillista yhteistyötä määritellään yleisesti sekä sosiaalialan kontekstissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä ja analysoitiin sisällönanalyysimetodia käyttäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän koulun ja sosiaalitoimen työntekijää. Valitsimme haastateltavat sillä perusteella, että he tekevät työssään yhteistyötä sosiaalitoimen tai koulun kanssa. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina.
Tutkimustuloksista nousi esiin, että yhteistyötä tehdään enimmäkseen yksittäisten oppilaiden asioissa. Koulun ja sosiaalitoimen välillä ei ollut haastatteluhetkellä yhteistyötä määrittäviä toimintamalleja. Tuloksista voidaan päätellä, että yhteistyön kehittämiselle ja yhteisten toimintamallien luomiselle on tarvetta. Yhteistyötä estäviksi tekijöiksi lueteltiin muun muassa kiire, työntekijöiden vaihtuvuus, salassapitosäädökset, resurssipula sekä työntekijöiden persoonakohtaiset erot. Yhteistyötä edistävinä tekijöinä nähtiin yhteiset palaverit, toisen työn arvostaminen ja tunteminen sekä työntekijöiden toisilleen tutuksi tuleminen. Tuloksissa nostettiin esiin työntekijöiden ehdottamia konkreettisia kehitysideoita, kuten laajat yhteistyöpalaverit, yhteiset koulutustilaisuudet sekä sähköinen konsultaatiomahdollisuus koulun työntekijöille.
Pohdintaosiossa pohdimme yhteistyön kehittämistä sekä mahdollista jatkotutkimuksen aihetta, jossa myös asiakkaan rooli otettaisiin osaksi tutkimusta.
Tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuoruutta sekä koulun oppilashuollon ja sosiaalityön sekä sosiaalitoimen rooleja nuoren elämässä. Moniammatillista yhteistyötä määritellään yleisesti sekä sosiaalialan kontekstissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä ja analysoitiin sisällönanalyysimetodia käyttäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän koulun ja sosiaalitoimen työntekijää. Valitsimme haastateltavat sillä perusteella, että he tekevät työssään yhteistyötä sosiaalitoimen tai koulun kanssa. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina.
Tutkimustuloksista nousi esiin, että yhteistyötä tehdään enimmäkseen yksittäisten oppilaiden asioissa. Koulun ja sosiaalitoimen välillä ei ollut haastatteluhetkellä yhteistyötä määrittäviä toimintamalleja. Tuloksista voidaan päätellä, että yhteistyön kehittämiselle ja yhteisten toimintamallien luomiselle on tarvetta. Yhteistyötä estäviksi tekijöiksi lueteltiin muun muassa kiire, työntekijöiden vaihtuvuus, salassapitosäädökset, resurssipula sekä työntekijöiden persoonakohtaiset erot. Yhteistyötä edistävinä tekijöinä nähtiin yhteiset palaverit, toisen työn arvostaminen ja tunteminen sekä työntekijöiden toisilleen tutuksi tuleminen. Tuloksissa nostettiin esiin työntekijöiden ehdottamia konkreettisia kehitysideoita, kuten laajat yhteistyöpalaverit, yhteiset koulutustilaisuudet sekä sähköinen konsultaatiomahdollisuus koulun työntekijöille.
Pohdintaosiossa pohdimme yhteistyön kehittämistä sekä mahdollista jatkotutkimuksen aihetta, jossa myös asiakkaan rooli otettaisiin osaksi tutkimusta.