Antropomorfisen hahmon suunnittelu ja toteutus
Isola, Salla (2019)
Isola, Salla
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli antropomorfisen hahmon suunnittelu ja toteutus. Tavoitteena oli suunnitella ihmisenkaltainen kettuhahmo, käyttäen hahmosuunnittelun eri osa-alueita ja luoda kyseiselle hahmolle 3D-malli hyödyntäen näitä suunnitelmia.
Teoriaosuudessa syvennyttiin hahmosuunnitteluun ja siihen liittyviin tärkeisiin osa-alueisiin. Selvitettiin, mitkä asiat ovat tärkeitä hahmoa suunnitellessa ja kuinka näitä asioita voidaan hyödyntää lopullista konseptia luodessa. Tutkittiin kuinka esimerkiksi hahmon siluetilla ja muodolla on merkitystä hahmon tunnistettavuuden kannalta. Tutkittiin myös, kuinka värit vaikuttavat hahmon persoonallisuuteen ja ulkonäköön.
Tämän jälkeen katsottiin, mitä ovat antropomorfisen hahmon keskeisiä piirteitä ja kuinka tunnistetaan, onko hahmo antropomorfinen vai ei. On olemassa elollisia ja elottomia antropomorfisia hahmoja ja ne yhdessä jakavat samanlaisia piirteitä. Tutkittiin myös, kuinka uskomukset, kirjoitus- ja puhumistavat tuovat antropomorfisia piirteitä esille.
Tutkittiin 3D-mallintamisen tiettyjä mallintamistapoja, kuten polygonimallinnus, laatikkomallintaminen, digitaalinen veistäminen ja 3D-skannaus. Selvitettiin kuinka 3D-mallille tehdään UV-kartoitus ja miten tätä karttaa hyödynnetään tehtäessä 3D-mallille tekstuureja. Otettiin myös selvää, kuinka 3D-mallille tehdään toimiva luuranko ja kuinka tämä luuranko lopuksi yhdistetään 3D-malliin, jotta sitä voitaisiin käyttää animaatioita tehtäessä.
Projektiosuuden lopputuloksena saatiin aikaiseksi suunnitelman mukainen 3D-malli, joka hyödyntää kaikkia teoriaosuudessa tutkittuja työmenetelmiä.
Teoriaosuudessa syvennyttiin hahmosuunnitteluun ja siihen liittyviin tärkeisiin osa-alueisiin. Selvitettiin, mitkä asiat ovat tärkeitä hahmoa suunnitellessa ja kuinka näitä asioita voidaan hyödyntää lopullista konseptia luodessa. Tutkittiin kuinka esimerkiksi hahmon siluetilla ja muodolla on merkitystä hahmon tunnistettavuuden kannalta. Tutkittiin myös, kuinka värit vaikuttavat hahmon persoonallisuuteen ja ulkonäköön.
Tämän jälkeen katsottiin, mitä ovat antropomorfisen hahmon keskeisiä piirteitä ja kuinka tunnistetaan, onko hahmo antropomorfinen vai ei. On olemassa elollisia ja elottomia antropomorfisia hahmoja ja ne yhdessä jakavat samanlaisia piirteitä. Tutkittiin myös, kuinka uskomukset, kirjoitus- ja puhumistavat tuovat antropomorfisia piirteitä esille.
Tutkittiin 3D-mallintamisen tiettyjä mallintamistapoja, kuten polygonimallinnus, laatikkomallintaminen, digitaalinen veistäminen ja 3D-skannaus. Selvitettiin kuinka 3D-mallille tehdään UV-kartoitus ja miten tätä karttaa hyödynnetään tehtäessä 3D-mallille tekstuureja. Otettiin myös selvää, kuinka 3D-mallille tehdään toimiva luuranko ja kuinka tämä luuranko lopuksi yhdistetään 3D-malliin, jotta sitä voitaisiin käyttää animaatioita tehtäessä.
Projektiosuuden lopputuloksena saatiin aikaiseksi suunnitelman mukainen 3D-malli, joka hyödyntää kaikkia teoriaosuudessa tutkittuja työmenetelmiä.